unieke en onderscheidende merkwaarden
Merkwaardenspel

Wat maakt jouw bedrijf uniek en onderscheidend? 

Investering: 347,- euro ex btw

Bepaal met welke unieke uitstraling jij jouw klant wilt aantrekken

Beleving als klantmagneet. Dat gaat veel verder dan een mooi logo of een verzorgde huisstijl. Beleving appelleert aan receptoren in het brein die buiten onze ratio vallen. Deze receptoren bevinden zich in onze vroege hersenen -het limbisch brein- en beheersen ons gevoel. De signalen uit dit gebied sturen de vele keuzes aan die we dagelijks maken. Bij een bezoek aan jouw website beslist een bezoeker binnen een paar seconden of hij blijft of dat hij gaat. Hier beslist de eerste onbewuste indruk. Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat die eerste indruk aansluit bij je ideale klant, waardoor hij of zij verder kijkt. 

De beleving van jouw merk
Je merkwaarden zouden het fundament moeten zijn waarop jij je merk bouwt. Het gaat hierbij om de beleving van jouw merk bij je doelgroep (of doelgroepen). Veel bedrijven vinden dit lastig, omdat ze bijvoorbeeld verschillende doelgroepen willen aanspreken. Je laat maar één logo ontwikkelen en de look and feel van je bedrijf dient iedereen aan te spreken. Het Merkwaardenspel helpt dit vraagstuk te ontrafelen.

De uitslag is van iedereen
Het spel levert het meeste op als je er meerdere mensen bij betrekt. Dit zijn vaak medewerkers van verschillende afdelingen, maar het kan ook iemand van buiten zijn, zoals een goede klant of iemand die je bedrijf goed kent. Ieder levert vanuit zijn eigen positie in de organisatie een bijdrage aan de uitkomst. Door de uitleg die elke speler geeft bij zijn keuze, ontstaan interessante discussies tussen de spelers. Het kan er soms best pittig aan toe gaan! Het spel is echter zo opgebouwd, dat bij de eindsessie altijd consensus ontstaat over de uitslag. Het mooie is, dat ook mensen die meestal wat minder op de voorgrond treden een gelijke inbreng krijgen. Hierdoor voelt iedereen zich betrokken en wordt de uitslag van iedereen. 

Inzicht, richting en rust
Door het Merkwaardenspel te spelen ontdek je op een speelse manier de pijlers voor de uitstraling van jouw bedrijf. Al spelend blijven er steeds minder kaartjes over in het spel. Aan het einde van het spel heb je 3 merkwaarden en 3 submerkwaarden, die samen input geven aan de merkbeleving van jouw organisatie. De gevonden merkwaarden leiden als vanzelf tot kleuren, vormen, beeldtaal en schrijfstijl. Daarmee kun je een nieuwe identiteit voor jouw bedrijf ontwikkelen, waarmee je als vanzelf jouw ideale klant aanspreekt. Alle producten en uitingen die worden gemaakt hoef je alleen maar langs de lat van je merkwaarden te leggen om te beoordelen of ze passen bij je bedrijf en meehelpen je doelstellingen te realiseren. Het vaststellen van je merkwaarden geeft daardoor inzicht, richting en rust voor de lange termijn. 

Dit krijg je met het Merkwaardenspel:

      • een spelsessie met 2-12 deelnemers van ongeveer 1,5 - 2,5 uur 
      • spelbegeleiding, waardoor we focus houden en iedereen aan het woord komt
      • inzicht in jouw belangrijkste merkwaarden
      • iedereen begrijpt waar de organisatie voor staat en onderschrijft dit
      • je ontvangt een Merkwaardenrapport, waarin ik uitleg geef over de door jou gekozen merkwaarden en hoe zij in relatie staan tot de submerkwaarden. Ook tref je hierin algemene informatie aan over de effecten van kleuren, vormen en beeldtaal in je huisstijl. 

Dit is het resultaat als jij de merkwaarden doorvoert in je huisstijl en marketing:

      • al jouw uitingen spreken dezelfde 'taal'
      • jouw ideale klant voelt zich onbewust aangesproken, zonder dat je verkoperig hoeft te doen
      • keuzes worden gemakkelijker omdat je ze langs de lat van je merkwaarden legt

Ja, dat Merkwaardenspel lijkt me nuttig en nog leuk ook!

Ik wil weten wat mijn merkwaarden zijn. Neem contact met mij op voor het plannen van een spelsessie. 

Jij krijgt 10% korting op jouw Huisstijl ontwikkeling nadat we samen het Merkwaardenspel hebben gespeeld.  

Case: de merkwaarden van Appsharing

Appsharing

Appsharing is een bedrijf dat apps en software ontwikkelt voor het bedrijfsleven en de consumentenmarkt. Samenwerking vormt de basis van hun werkwijze, waarbij met meerdere klanten aan één product gewerkt wordt om dit door te ontwikkelen. Voordelen voor opdrachtgevers zijn o.a. leren van ervaringen van anderen én minder kosten voor de ontwikkeling. Appsharing is de laatste jaren behoorlijk gegroeid en de oude huisstijl sloot niet meer aan bij de doelen van vandaag. Met een groep medewerkers van verschillende afdelingen speelden we het Merkwaardenspel. De drie pijlers die gekozen werden: Samen, Zelfverzekerd en Vooruitgang. Een kleur die aansluit bij de merkwaarde Samen is groen. Kleuren die refereren aan de merkwaarde Zelfverzekerd zijn blauwtinten, zwart en goud. Helder rood past bij Vooruitgang. De verbindende waarden zijn Vaardig, Betere Wereld en Creatief. Het beeldmerk (de leeuw) symboliseert de (onuitgesproken) wens om marktleider te zijn. Een concurrentie-onderzoek vormde de referentie voor voldoende onderscheidend vermogen. 

Lees meer over het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl >

Delen

© Twist Ontwerp

Investeer in de toekomst van je bedrijf

Place Vendôme