
038 421 03 09

Van merkwaarden naar identiteit
De indruk die iemand van je krijgt als je elkaar voor het eerst ontmoet is heel belangrijk. Dit bepaalt of er een basis is voor samenwerking. Dat hangt van veel onbewuste factoren af zoals je lichaamshouding, de toon van je stem en de gebaren die je maakt. Dit zijn vaak geen zaken waar je continu bewust mee bezig bent. Onze hersenen zijn echter zo geprogrammeerd dat ze allerlei kleine signalen opvangen en vertalen naar een positieve of negatieve indruk. Op basis van je 'onderbuikgevoel' bepaal je of je vertrouwen hebt in iemand en zaken wilt doen.
Wanneer jij zelf niet in de buurt bent is dat niet anders. Komt iemand bijvoorbeeld jouw advertentie tegen of voor het eerst op je website, dan wordt in ongeveer 5 seconden bepaald of er een klik is. Emotie en gevoel zijn heel belangrijk in ons leven. Ook al denken wij bijna allemaal dat we keuzes maken op basis van ons gezonde verstand, uit diverse onderzoeken is gebleken dat we ons vooral laten leiden door ons gevoel. Alles wat je doet, zegt en communiceert, draagt onbewust bij aan de indruk die mensen van je krijgen. Wanneer het om de branding van je bedrijf gaat, is het belangrijk om te beseffen dat het oninteressant is wat mensen van de identiteit van je bedrijf VINDEN, maar dat het erom gaat hoe zij het onbewust ERVAREN.
Net als in het echte leven wil je meteen de juiste toon zetten. Je logo, lettertypes, kleurgebruik, vormentaal en andere beeldaspecten ondersteunen die eerste indruk onbewust. Bedenk daarom welke indruk jij hier wilt maken. De juiste merkbeleving is essentieel om jouw ideale klant aan te trekken. Ik help mijn klanten bij het vaststellen van de merkwaarden door het Merkwaardenspel te spelen. Daarna kun je de huisstijl ontwikkelen en marketingcampagnes bedenken.
Design of functionaliteit?
Er zijn experts die aangeven dat een mooie vormgeving helemaal niet belangrijk is. Zij zeggen dat het niet uitmaakt of je een mooi logo hebt en dat het er al helemaal niet toe doet of je website er wel goed uitziet. Zij zeggen dat het gaat om de functionaliteit en niet om de branding. Ik denk daar genuanceerder over. Ik geloof dat je na moet denken over beide aspecten. Daarbij gaat het niet om een mooi logo of een mooie website, maar om de totaalbeleving.
Een goede identiteit is belangrijk voor die eerste -onbewuste- indruk. Jouw branding vertelt een verhaal in vormen, kleuren en beelden. Ook de toon in de tekst maakt onderdeel uit van de merkbeleving. Klanten kiezen het liefst voor merken waar ze zich bij thuisvoelen. Denk maar aan Apple-liefhebbers of Coca-Cola-drinkers. Een herkenbare merkidentiteit laat vanzelf een band ontstaan. Klanten komen dan graag terug en vertellen het door. Ze betalen er zelfs graag meer voor!
Daarmee zeg ik niet dat je niet naar de functionaliteit van je website moet kijken. Mensen zijn ongeduldig en houden niet van zoeken. Een combinatie van de juiste merkbeleving én goede functionaliteit levert daarom het beste resultaat op: trouwe klanten én een mooie omzet.
Wil je meer weten over het ontwikkelen van een logo, de betekenis van kleuren of andere beeldaspecten? Ik schreef er deze blogs over:
De beleving van jouw merk vertaalt in kleur, vorm, tekst en beeld
Wanneer de merkwaarden zijn vastgesteld is het kader bepaalt waarop de huisstijl kan worden ontworpen. Een huisstijl bestaat over het algemeen uit een logo, een slogan (pay-off), een kleurenpalet, een aantal lettertypes, een specifieke layout en een beeldstijl. Deze elementen worden verzameld in een huisstijlhandboek. Behalve de kaders vanuit je merkwaarden, is het ook belangrijk om naar de huisstijl van de concurrentie te kijken. Hierdoor kun je zien of je nieuwe identiteit onderscheidend genoeg is in je markt.
Het logo van een bedrijf is het meest visuele en herkenbare element in de huisstijl. Het komt in elke huisstijldrager terug. Het logo is daarmee hét centrale element dat toegevoegde waarde creeërt en jouw bedrijf onderscheid van concurrenten. Het logo kan uit meerdere elementen bestaan: een woordmerk en een beeldmerk.
De pay-off vertelt in één korte zin waar je organisatie voor staat en/of welk probleem jij voor je klanten oplost. Voorbeelden van bekende pay-offs zijn 'Gewoon Albert Heijn', 'Echt Hema', 'Er is geen betere' van Miele en 'Even Apeldoorn bellen' van Centraal Beheer. Het hoeft niet altijd een zinnetje te zijn. Voor Appsharing bedacht ik de pay off: dream • share • innovate. Deze woorden vertellen niet exact wat ze doen, maar wel hoe ze het doen.
Middels een concurrentieonderzoek kan duidelijk worden welke kleuren de meeste concurrenten gebruiken. Door hier bewust van af te wijken ontstaat al een stuk authenticiteit. Kleur zorgt ervoor dat de herinnering en herkenning van een merk wordt vergroot en dat associatieve en symbolische informatie over een organisatie overgebracht kan worden. Elke kleur zend onbewuste informatie uit. Rood staat bijvoorbeeld voor daadkracht en leiderschap, groen voor harmonie en samenwerking, blauw voor vertrouwen en rust. Door bewuste keuzes en kleurcombinaties te maken, kun je je toekomstige klant al onbewust veel informatie meegeven.
Soms stel ik een kleur voor aan een klant, die zij zelf niet hadden bedacht. Zo was de kleur paars de beste kleur in het logo van de Gereformeerde Hogeschool. Daar was de huisstijlcommissie niet meteen van overtuigd. Nadat ik een hele reeks andere kleurcombinaties had laten zien kozen ze uiteindelijk toch voor mijn eerste voorstel. Bedenk dat het niet gaat om wat mooi is (of wat jij zelf mooi vindt), maar dat het gaat om de uitstraling die je onbewust meegeeft en waar jij je ideale klant mee aantrekt.
De keuze van het lettertype heeft ook veel effect. Lettertypes verschillen in stijl van stevig tot luchtig, van persoonlijk tot zakelijk en van zwierig tot strak. Het is belangrijk dat de uitstraling van het lettertype in de huisstijl van een organisatie overeenkomt met de identiteit van een organisatie.
Denk eens aan het woord BETON. Welke lettervorm past hierbij? Recht? Cursief? Dik? Dun? En denk nu eens aan het woord MUZIEK. Bij dit woord passen andere kenmerken, zoals Speels en Zwierig. Letters moeten passen bij wat ze representeren, ook als het om een bedrijf of organisatie gaat.
Onze wereld bestaat inmiddels vooral uit beeld. Sommige social media, zoals Pinterest, YouTube en Instagram, zijn bewust op beeld gebaseerd. Foto’s en video's vertellen een verhaal en roepen emoties op. Door een specifieke stijl te kiezen, kan fotografie heel bewust bijdragen aan het herkennen van een organisatie. Illustraties zijn beelden met een geheel eigen beeldtaal.
Wanneer je met een nieuw bedrijf start of als je je bedrijf beter wilt positioneren, dan is het een logische stap om naar je branding te kijken. Maar het is ook verstandig om met enige regelmaat te beoordelen of jouw bedrijfsidentiteit nog aansluit bij je doelstellingen. Geen bedrijf staat stil. Welk verhaal wil jij met je merkidentiteit vertellen aan je klanten?
Het proces om tot een nieuwe merkidentiteit te komen:
Wat is jouw authentieke zelf?
Kijken naar wat jou uniek maakt
Wat is je ambitie?
Wie is je ideale klant?
We spelen het Merkwaardenspel
Het designproces
Wanneer je met mij een nieuwe merkidentiteit ontwikkelt, krijg je van mij:
En na goedkeuring van het ontwerp:
Mijn belofte aan jou is:
Delen
© Twist Ontwerp