Huisstijl Ontwikkeling

Van merkwaarden naar identiteit.

Je goede gezicht, offline en online

Ga voor een bedrijfsidentiteit waar jij en je klanten trots op zijn

De indruk die iemand van je krijgt als je elkaar voor het eerst ontmoet is heel belangrijk. Dit bepaalt of er een basis is voor samenwerking. Dat hangt van veel onbewuste factoren af zoals je lichaamshouding, de toon van je stem en de gebaren die je maakt. Dit zijn vaak geen zaken waar je continu bewust mee bezig bent. Onze hersenen zijn echter zo geprogrammeerd dat ze allerlei kleine signalen opvangen en vertalen naar een positieve of negatieve indruk. Op basis van je 'onderbuikgevoel' bepaal je of je vertrouwen hebt in iemand en zaken wilt doen. 

Wanneer jij zelf niet in de buurt bent is dat niet anders. Komt iemand bijvoorbeeld jouw advertentie tegen of voor het eerst op je website, dan wordt in ongeveer 5 seconden bepaald of er een klik is. Emotie en gevoel zijn heel belangrijk in ons leven. Ook al denken wij bijna allemaal dat we keuzes maken op basis van ons gezonde verstand, uit diverse onderzoeken is gebleken dat we ons vooral laten leiden door ons gevoel. Alles wat je doet, zegt en communiceert, draagt onbewust bij aan de indruk die mensen van je krijgen. Wanneer het om de branding van je bedrijf gaat, is het belangrijk om te beseffen dat het oninteressant is wat mensen van de identiteit van je bedrijf VINDEN, maar dat het erom gaat hoe zij het onbewust ERVAREN.

Net als in het echte leven is het dus belangrijk om meteen de juiste toon te zetten. Je logo, lettertypes, kleurgebruik, vormentaal en andere beeldaspecten ondersteunen die eerste indruk op een onbewuste manier. Het is daarom belangrijk vast te stellen welke indruk jij hier wilt maken. De juiste merkbeleving is essentieel om jouw ideale klant aan te trekken. Ik help mijn klanten hierbij door het Merkwaardenspel te spelen. 

Design of functionaliteit?
Er zijn experts die aangeven dat een mooie vormgeving helemaal niet belangrijk is. Zij zeggen dat het niet uitmaakt of je een mooi logo hebt en dat het er al helemaal niet toe doet of je website er wel goed uitziet. Zij zeggen dat het gaat om de functionaliteit en niet om de branding. Ik denk daar iets genuanceerder over. Ik geloof dat je na moet denken over beide aspecten. Daarbij gaat het niet om een mooi logo of een mooie website, maar om een totaalbeleving. 

Een goede identiteit is belangrijk voor die eerste -onbewuste- indruk. Jouw branding vertelt een verhaal in vormen, kleuren en beelden. Merkbeleving noemen we dat. Klanten kiezen het liefst voor merken waar ze zich bij thuisvoelen. Denk maar aan Apple-liefhebbers. Met een herkenbare merkidentiteit ontstaat er vanzelf een band. Klanten komen dan graag terug en vertellen het door. Ze betalen er zelfs graag meer voor. 

Daarmee zeg ik niet dat je niet naar de functionaliteit van je website moet kijken. Mensen zijn ongeduldig en houden niet van zoeken. Een combinatie van de juiste merkbeleving met goede functionaliteit levert daarom het beste resultaat op: trouwe klanten én een mooie omzet. 

Wil je meer weten over het ontwikkelen van een logo, de betekenis van kleuren of andere beeldaspecten? Ik schreef er deze blogs over:

Versterk je identiteit met een goed gekozen lettertype

De beleving van jouw merk vertaald in kleur, vorm, tekst en beeld
Wanneer de merkwaarden zijn vastgesteld is het kader bepaald waarop de huisstijl kan worden ontworpen. Een huisstijl bestaat over het algemeen uit een logo, een slogan (pay-off), een kleurenpalet, een aantal lettertypes, een specifieke layout en een beeldstijl. Deze elementen worden verzameld in een huisstijlhandboek. Behalve de kaders vanuit de merkwaarden, is het ook belangrijk om naar de huisstijl van de concurrentie te kijken. Hierdoor kun je zien of je nieuwe identiteit onderscheidend genoeg is in je markt. 

Het logo van een bedrijf is het meest visuele en herkenbare element in de huisstijl. Het komt in elke huisstijldrager terug. Het logo is daarmee het meest centrale element dat toegevoegde waarde creeërt en jouw bedrijf onderscheid van concurrenten. Het logo kan uit meerdere elementen bestaan: een woordmerk en een beeldmerk. 

De pay-off vertelt in één korte zin waar het bedrijf voor staat en/of welk probleem het bedrijf voor haar klanten oplost. Voorbeelden van bekende pay-offs zijn 'Gewoon Albert Heijn', 'Echt Hema', 'Er is geen betere' van Miele en 'Even Apeldoorn bellen' van Centraal Beheer. 

Middels een concurrentieonderzoek kan duidelijk worden welke kleuren de meeste concurrenten gebruiken. Door hier bewust van af te wijken ontstaat al een stuk authenticiteit. Kleur zorgt ervoor dat de herinnering en herkenning van een merk wordt vergroot en dat associatieve en symbolische informatie over een organisatie overgebracht kan worden.

De keuze van het lettertype heeft ook veel effect. Lettertypes verschillen in stijl van stevig tot luchtig, van persoonlijk tot zakelijk en van zwierig tot strak. Onderzoek wijst uit dat het belangrijk is dat de uitstraling van het lettertype in de huisstijl van een organisatie overeenkomt met de identiteit van een organisatie.

Onze wereld bestaat inmiddels vooral uit beeld. Sommige social media, zoals Pinterest, YouTube en Instagram, zijn bewust op beeld gebaseerd. Foto’s en video's vertellen een verhaal en roepen emoties op. Door een specifieke stijl te kiezen, kan fotografie heel bewust bijdragen aan het herkennen van een organisatie. Illustraties zijn ook beelden met een geheel eigen beeldtaal. 

Van merkwaarden naar identiteit

Het proces om tot een nieuwe merkidentiteit te komen

Wanneer je met een nieuw bedrijf start of als je je bedrijf beter wilt positioneren, dan is het een logische stap om naar je branding te kijken. Maar het is ook verstandig om met enige regelmaat te beoordelen of jouw bedrijfsidentiteit nog aansluit bij je doelstellingen. Geen bedrijf staat stil. Welk verhaal wil jij met je merkidentiteit vertellen aan je klanten? 

Het proces om tot een nieuwe merkidentiteit te komen:

Wat is jouw authentieke zelf?

      • We starten met jouw missie, visie en doelstellingen. Waarom ben je ook alweer met je bedrijf begonnen?
      • Wat was je doel? 
      • Welk talent zet jij in met je werk?
      • Wat wil jij betekenen voor je klanten? 

Kijken naar wat jou uniek maakt

      • Waarom zou een klant voor jou kiezen?
      • Waarin onderscheid jij je van je concurrenten?
      • We kijken naar HOE je het doet en niet naar WAT je precies doet
      • Wat raakt jouw kern? 

Wat is je ambitie?  

      • Wat is je droom? Hoe zie jij jezelf over 5 of 10 jaar?
      • Welke belofte is dan uitgekomen? 
      • Welke uitdagingen moet je nog overwinnen? 

Wie is je ideale klant?

      • Wie is jouw ideale klant? Ideale klanten zijn niet geïnteresseerd in wat jij doet, maar in welke oplossing je voor hen hebt bedacht. Wat dit voor hen betekent en waarom zij voor jou zouden moeten kiezen in plaats van de concurrent. 
      • Wie zou je graag nog willen bereiken? 
      • Wat is het probleem waarmee zij worstelen? 
      • Naar welk resultaat zijn zij op zoek? 

We spelen het Merkwaardenspel

      • Welke uitstraling is belangrijk voor je bedrijf of organisatie?
      • Hoe wil je gezien worden door je ideale klant?

Het designproces

      • Vaststellen van het juiste kleurenpalet
      • Kiezen van de juiste lettertypes
      • Ontwikkelen van het beeldpalet
      • Online concurrentieonderzoek
      • Ontwerpen van het logo en de huisstijldragers, bedenken pay-off 
      • Presentatie van de nieuwe merkidentiteit 
      • Uitwerking van de bestanden die je nodig hebt om je bedrijf zichtbaar te maken

Het resultaat van onze samenwerking

Wanneer je met mij een nieuwe merkidentiteit ontwikkelt, krijg je van mij:

      • een kennismakingsgesprek waarin we bovenstaande vragen doornemen
      • het Merkwaardenspel (met 2-12 personen)
      • een online concurrentieonderzoek (op basis van de logo's)
      • een restyling van je logo of een geheel nieuw ontwerp, waar je weer 10 jaar mee vooruit kunt
      • een persoonlijke presentatie van jouw nieuwe merkidentiteit
      • de mogelijkheid om aanpassingen te laten doorvoeren in het ontwerp

En na goedkeuring van het ontwerp:

      • het logo in de meest gebruikte bestandsformaten (vector-eps, jpg, png)
      • een kleurenpalet met de betekenis van de geadviseerde kleuren 
      • een beeldpalet met een advies voor de keuze van (stock)foto's en/of illustraties
      • een huisstijlhandboek met daarin alle lettertypes en kleurcodes voor drukwerk en web
      • 500 visitekaartjes
      • je briefpapier als Word-sjabloon
      • de afbeeldingen voor 3 social media profielen naar keuze

Mijn belofte aan jou is:

      • een fijne samenwerking met oprechte aandacht voor jou en wat je wilt bereiken
      • een nieuwe merkidentiteit waar je trots op bent
      • jouw ideale klant wordt onbewust aangetrokken, zonder dat je verkoperig hoeft te doen
      • oprechte communicatie op een manier die bij je past

Investering: 1.979,- euro ex btw

Alles wat je nodig hebt om je bedrijf offline en online zichtbaar te maken

Delen

© Twist Ontwerp

Investeer in de toekomst van je bedrijf

Dokter Klinkertweg 21 Zwolle