Verpakkingen

Het decor verkoopt de inhoud

Een aantal jaren geleden kwam een opdrachtgever langs met de vraag of ik een internationale verpakkingslijn voor consumentenkoffie wilde ontwerpen. Hij had voor elk land een ander decor en dat was niet kostenefficiënt. Met veel plezier ontwikkelde ik een nieuwe lijn van zes verpakkingen voor zijn koffie met het Max Havelaar keurmerk. Hoe stoer was het, toen ik werd gebeld dat we door de drukkerij waren opgegeven voor een jaarlijkse wedstrijd en waren genomineerd voor een verpakkingsprijs! Een paar maanden later zat ik met de opdrachtgever aan tafel. Hij vertelde dat de verpakking nog meer had bereikt dan de tweede prijs in de wedstrijd. Hij vertelde: "Vroeger, als ik mijn koffertje opende bij een prospect, zei ik altijd: 'zet maar even een kop koffie, dan kunt u proeven hoe heerlijk onze koffie is'. Tegenwoordig doe ik alleen maar mijn koffertje open. Mensen geloven zonder te proeven dat onze koffie heerlijk is, want 'dat kunnen ze wel zien aan de verpakking', zeggen ze."

Wat een mooi decor kan doen voor je verkoopcijfers

Een fabrikant van paardenvoer wilde de verpakkingslijn van zijn supplementen laten vernieuwen. Toen ik de emmers en bussen voor het eerst zag, dacht ik dat er verf in werd bewaard. Maar nee, het ging om voedingssupplementen, zoals vitaminen en mineralen. Werk aan de winkel dus! De witte emmers en bussen werden vervangen door mooie zwarte exemplaren. De inspiratieloze etiketten werden weggegooid en ik mocht een nieuw, sfeervol etiket ontwerpen. Bij de introductie van de nieuwe lijn werd een aparte display in de winkels gebruikt en een folder uitgedeeld waarin vermeld stond hoe de diverse supplementen konden worden toegepast. Er werd voor een half jaar aan materiaal ingekocht, vertelde de klant. Na twee maanden werd ik in paniek opgebeld: "Margriet, we zijn bijna door de voorraad heen! Hoe snel kun je weer nieuwe etiketten leveren?"

Delen

© Twist Ontwerp

Decors voor verpakkingen ontwerpen is mijn specialiteit. 

Place Vendôme