Het Merkwaardenspel

Welke merkwaarden geven richting aan jouw bedrijf? 

Beleving als klantmagneet: dat gaat verder dan een mooi logo of een verzorgde huisstijl. Beleving appelleert aan receptoren in het brein die buiten de neocortex vallen, buiten onze ratio. Deze receptoren bevinden zich in onze vroegere hersenen en controleren ons gevoel. De signalen uit dit gebied sturen de vele keuzes aan die we dagelijks maken. Bij een bezoek aan jouw website beslist de bezoeker binnen een paar seconden of hij blijft of dat hij gaat. Hier beslist de eerste indruk. En jij kunt ervoor zorgen dat die eerste indruk aansluit bij je ideale klant, waardoor hij verder surft. 

Merkwaarden vormen het fundament waarop je je merk bouwt. Het gaat hierbij om de beleving van jouw merk bij je doelgroep (of doelgroepen). Veel bedrijven vinden dit lastig, omdat ze bijvoorbeeld verschillende doelgroepen willen aanspreken. Je laat maar één logo ontwikkelen en de look and feel van je bedrijf dient iedereen aan te spreken. Maar ook als je je richt op een niche-markt, is het verstandig om een helder beeld te hebben van je merkwaarden.

Door het Merkwaardenspel te spelen ontdek je het fundament voor het goede gezicht voor jouw bedrijf. Al spelend blijven er steeds minder kaartjes over in het spel. Aan het einde van het spel heb je de 6 basismerkwaarden die input geven aan de merkbeleving voor jouw organisatie. De gevonden merkwaarden koppelen we aan mijn kennis uit de neuropsychologie en -wetenschap. Zo leiden de merkwaarden tot kleurkeuzes, vormentaal, beeldtaal en schrijfstijl en ontwikkelen we een identiteit voor jouw bedrijf waarmee je als vanzelf je ideale klant aanspreekt. Alle producten en uitingen die worden gemaakt hoef je alleen maar langs de lat van je merkwaarden te leggen om te beoordelen of ze passen bij je bedrijf en meehelpen de doelstellingen te realiseren. 

Appsharing

Appsharing is een bedrijf dat apps en software ontwikkelt voor het bedrijfsleven en de consumentenmarkt. Samenwerking vormt de basis van hun werkwijze, waarbij met meerdere klanten aan één product gewerkt wordt om dit door te ontwikkelen. Voordelen voor opdrachtgevers zijn o.a. leren van ervaringen van anderen én minder kosten voor de ontwikkeling. Appsharing is de laatste jaren behoorlijk gegroeid en de oude huisstijl sloot niet meer aan bij de doelen van vandaag. Met een royale groep speelden we het Merkwaardenspel. De pijlers die gekozen werden: Samen, Zelfverzekerd en Vooruitgang. Kleuren die aansluiten bij de merkwaarde Samen zijn alle kleuren groen. Kleuren die refereren aan de merkwaarde Zelfverzekerd zijn blauwtinten, zwart en goud. Helder rood past bij Vooruitgang. De verbindende waarden zijn Vaardig, Betere Wereld en Creatief. Het beeldmerk (de leeuw) symboliseert de wens om marktleider te zijn. Een concurrentie-onderzoek vormde de referentie voor voldoende onderscheidend vermogen. Lancering: 3 oktober 2017.

Delen

© Twist Ontwerp

Investeren in je merkwaarden is investeren in de toekomst