038 421 03 09
Wil je mensen interesseren voor je dienst of product, dan is het belangrijk om hen emotioneel aan te spreken. Onze sociale kant wil zich namelijk kunnen identificeren, anders ontstaat twijfel. Een persoonlijke benadering werkt daarom veel beter dan een afstandelijke, zakelijke uitstraling, óók bij grotere organisaties. De eerste indruk die je krijgt is daarbij essentieel.
Dit gaat veel verder dan een mooi ontworpen logo of een verzorgde website. Het gaat hier om de totaalbeleving. Elementen die hierbij een rol spelen zijn o.a. kleur, vormentaal, beeldtaal, tone-of-voice van de teksten en geluid. Een mens onthoudt slechts 10 procent van wat ze horen, ongeveer 20 procent van wat ze lezen en maar liefst 80 procent van wat ze zien. Daarnaast is 65 procent van ons visueel ingesteld. Een goede reden om aandacht te besteden aan de beeldtaal als het gaat om je merkidentiteit.
Visual Storytelling
Beeldtaal kennen we al heel lang. Waarschijnlijk begon het met de rotswandtekeningen van jachttaferelen. In de oudheid werden tekeningen onder andere toegepast op vaatwerk, bij grafschilderingen, in fresco's en vloermozaïken. In de vroege middeleeuwen kwam daar de boekverluchtingskunst en de schilderkunst bij. Illustraties, tekeningen en schilderijen zijn altijd een belangrijk onderdeel geweest van onze samenleving, waarin ze een weergave gaven van ons leven en onze dromen. Visual Storytelling is dus al zo oud als de mensheid.
De rotsschilderingen in de grot van Chauvet zijn gemaakt tussen 37.000 en 33.500 jaar geleden. Het gaat onder andere om afbeeldingen van beren, paarden, mammoeten en reuzenherten.
Een foto, illustratie, video of animatie die ons raakt
De uitdrukking één foto zegt meer dan duizend woorden is bedacht door de Amerikaanse redacteur Arthur Brisbane in 1911. En de man had natuurlijk gelijk. Het is niet voor niets dat Pinterest, Instagram en YouTube zulke succesvolle media zijn! Beelden vertellen een verhaal, soms maar in één afbeelding, waardoor we geraakt worden en ons betrokken voelen bij het verhaal dat wordt verbeeld.
Deze foto van AP-fotograaf Nick Ut werd wereldberoemd en werd hét symbool van de verschrikkingen van de oorlog in Vietnam.
Een goede foto vertelt in één beeld een heel verhaal en neemt je daarin ook emotioneel mee. Zonder dat je weet wie het is begrijp je bij het zien van dit beeld dat hier een wedstrijd wordt verloren. Door de kleuren, beweging, impact en spanning in het beeld werd deze foto geselecteerd voor de World Press Photo Sports 2016. Foto: Christian Walgram.
Zapp-cultuur
Consumenten krijgen zoveel prikkels gedurende de dag, dat het moeilijk is om hier tussen op te vallen. Onze zapp-cultuur, waarin we meerdere dingen tegelijk proberen te doen, maakt dat we eigenlijk maar heel weinig tijd besteden aan elke aparte prikkel. Daarom zoeken mensen naar organisaties en merken waarin ze zichzelf herkennen en waarmee zij zich kunnen identificeren.
Het beste is om je eigen beeldtaal kiezen, een sfeer en stijl waaraan mensen jouw bedrijf gaan herkennen. Wanneer je de juiste beeldtaal kiest, trek je automatisch jouw ideale klanten aan. Besteed daarom aandacht aan de beelden die je gebruikt. Dat begint al bij je profielfoto op LinkedIn en Facebook. Alle beelden die je gebruikt op je website, in je folder, in je social media accounts etc. dragen bij aan je online branding. Maar hoe kies je nu een stijl die bij jou en je ideale klant past?
Voor de Internationale Vrouwendag maakte fotografe Margreet Vloon deze portretfoto's van mij. Sommigen zullen denken 'wat doet die tulp of tak daar?'. Mijn ideale klant voelt zich echter juist aangetrokken door deze beeldtaal, die symbool staat voor mijn persoonlijkheid: creatief, humorvol en eigenzinnig. Je beeldtaal zegt dus iets over je ideale klant, maar uiteraard ook iets over jou!
Jouw ideale klant
Het start allemaal bij jouw klant. Door de behoeften van je ideale klant te kennen en hierop in te spelen met tekst en beeld, zorgt ervoor dat je beter overkomt en het maakt je verhaal krachtiger. Daardoor wordt je beter onthouden. Deze content levert je ook meer likes, retweets en reacties op. Het is belangrijk in je beeldtaal een bepaalde sfeer en stijl te kiezen, die je verhaal versterkt. Om je te onderscheiden is het ook goed om te weten wat je directe concurrenten doen. En de keuze die je maakt moet natuurlijk bij jou en je bedrijf passen.
Beeldelementen kiezen
Breng de wensen en behoeften van je ideale klant in kaart, om een keuze te kunnen maken uit de beeldelementen. Veel bedrijven stellen hiervoor persona's samen en kunnen op basis van deze voorbeeldklanten gemakkelijker kiezen. Er zijn heel veel beeldelementen waaruit je kunt kiezen, dus doe vooraf echt even onderzoek als je je ideale klant nog niet helder voor ogen hebt, anders trek je de verkeerde mensen aan. Beeldtaal wordt altijd spannender wanneer je er contrasten in aanbrengt. Denk daarbij aan: groot-klein, licht-donker, hard-zacht, grof-fijn, scherp-onscherp, glans-mat, beweging-stilstand, vorm-restvorm, harmonie-contrast, kleur-zwart/wit. Je kunt ook herkenning zoeken door compositie, perspectief, materialen, belichting, tijd (vroeger-nu-toekomst) en standpunt.
Stockfotografie of uniek beelden?
Zorg ervoor dat de beelden die je kiest kwaliteit uitstralen, dat is de basis voor het vertrouwen dat je wilt. Dit kan bijvoorbeeld door professionals te betrekken bij het creëren van je beelden, maar je kunt ook gebruik maken van beeldbanken zoals iStockphoto of Dreamstime. Er zijn ook heel veel gratis alternatieven (Pixabay bijvoorbeeld), maar wees je daarbij bewust dat het beeld niet allemaal even goed van kwaliteit is. Bedenk dat een stockfoto ook door anderen gebruikt kan worden en dat het veel moeilijker is om daarmee een herkenbare unieke merkervaring op te bouwen. Het beste is daarom een persoonlijke benadering, beelden die jouw verhaal uniek maken. Dat kost meer geld, maar dit verdien je dubbel en dwars weer terug omdat je je duidelijker onderscheid van anderen. Je maakt niet alleen jouw verhaal zichtbaar, maar je maakt je merk ook veel persoonlijker. Wanneer de beelden relevant zijn en bij het verhaal aansluiten doe je het goed. Vraag je af: hoe wil ik gezien worden door mijn ideale klant? Kies daarna maximaal 4 beeldelementen en gebruik deze bij het selecteren of vervaardigen van je eigen, unieke beeldverhaal.
Verschijningsvorm kiezen
Naast de beeldelementen kun je een keuze maken op welke wijze je zichtbaar wilt worden. Dit kan met illustraties, foto's, animatie of video. Uiteraard is een combinatie van deze vier vormen ook een goed idee. Bepaal per medium welke vorm je wilt gebruiken. Het is wel belangrijk dezelfde beeldelementen te verwerken om herkenning te krijgen.
Regiobank kiest voor illustraties en animaties om op een onderscheidende en laagdrempelige manier hun ideale klanten te bereiken. Op de website kom je ook foto's tegen, maar de stijl is heel grondig doorgevoerd. Belangrijkste branding-boodschap: Regiobank is een lokale bank waar je altijd persoonlijk kunt worden geholpen. Een goede marketingstrategie bij de boodschap, vind ik.
Staat je beeldtaal in relatie tot je huisstijl?
Hoe logisch ook, vergeet niet dat het belangrijk is om je beeldtaal in relatie tot je logo, huisstijl en overige uitingen te kiezen. Bij het selecteren van je beeldtaal is het daarom verstandig om af en toe je logo erbij te houden. Is de toegepaste beeldtaal wel een weergave van de vastgestelde identiteit, de positionering en de merkbelofte? Twijfel je nog, laat dan wat verschillende klanten meekijken. Een leuk artikel hierover met voorbeelden vond ik op Frankwatching. Wanneer je hulp wilt bij het ontwikkelen van je (online) branding, dan help ik je graag.
Vond je deze blog interessant? Delen mag, graag zelfs!
Delen
© twistontwerp.nl
Met enige regelmaat schrijf ik blogs over onderwerpen in m'n vakgebied. Wil je op de hoogte blijven en goede tips ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Uiteraard ga ik met zorg om met je persoonlijke gegevens en worden deze niet gedeeld met derden. Uitschrijven kan altijd met de link onderaan elke nieuwsbrief.