Pinterest: persoonlijkheid op een prikbord

De hype voorbij

De missie van Pinterest is “iedereen in de wereld met elkaar verbinden door middel van dingen die zij interessant vinden”. Iedereen. Dus ook bedrijven. Maar is deze online moodboard wel geschikt als marketing middel?

Pinterest kun je het beste beschrijven als een online prikbord voor jouw interesses. Door middel van het plaatsen van foto’s (en video’s) kun je jouw prikbord vullen. Je kunt zoveel prikborden creëren als je wilt en je kunt ze allemaal een andere naam, en dus interesse, meegeven. Zie je op het prikbord van iemand anders iets leuks? Geen probleem: repin het gewoon op je eigen bord. Zie je van jouw favoriete filmster een leuk plaatje op een website? Gebruik dan de Pin It-knop (die je in je browserbalk kunt plaatsen) om het direct op je “Filmsterren die ik leuk vind”-prikbord vast te pinnen. Je kunt mensen volgen, mensen kunnen jouw volgen. Zo kun je in contact komen met iedereen die dezelfde interesses als jij heeft en kun je een wereldwijd netwerk van Pinteresters creëren.

Waarom is Pinterest zo populair?
Nooit eerder is een website zo snel gegroeid als Pinterest. Het online platform trok vanaf de lancering in maart 2010 al miljoenen bezoekers wereldwijd. In Nederland surfen 334.000 mensen er dagelijks even langs. Er zijn 2 miljoen Nederlanders die 'pinnen' (0,4 miljoen meer dan in 2015), ongeveer evenveel als op Instagram. De doelgroep van Pinterest is duidelijk meer volwassen dan die van Instagram en Snapchat. Behalve door jongeren wordt het medium veel door de doelgroep 20-39 en 40-64-jarigen gebruikt. Hoe komt het dat deze site zo ongelofelijk populair is?

1. Design: Pinterest heeft site die heel simpel en open vormgegeven is. De foto’s zijn het belangrijkst en prominent in beeld. Alle reacties en interacties die de foto heeft opgeleverd staan netjes “verstopt.” Ook actie knoppen voor bijvoorbeeld re-pins, of delen via andere social media blijven verborgen tot je over de foto scrolt. Bovendien lijkt het of alle foto’s voor stuk door professionals zijn genomen: men doet best om alleen de mooiste te plaatsen.

2. Compleetheid: Wie een “rare” fascinatie heeft voor, we zeggen zomaar wat, zelf gebreide theemutsen, hoeft niet meer het hele internet af te struinen om maar een plaatje te kunnen toevoegen aan z’n collectie. Op Pinterest typ je simpelweg datgene in waar je plaatjes van wilt zien en voila, een heel prikbord vol!

3. Gebruikersvriendelijkheid: Veel mensen vallen voor Pinterest vanwege een overvloed aan foto’s die je heel gemakkelijk zelf kunt plaatsen. Door middel van het uploaden vanaf jouw mobiele telefoon of camera of simpelweg door een plaatje op je prikbord te plaatsen vanaf internet. Hiervoor zijn geen ingewikkelde stappen nodig van rechtermuisknop, opslaan, kopiëren enz. In plaats daarvan is er de Pin It plugin. Deze zet je boven in je browser. Wanneer je hierop klikt als je op een website bent, dan krijg je de mogelijkheid om alle plaatjes op de desbetreffende site te pinnen. Dus op welke website je ook bent, Pinterest is bij je om te pinnen wat jij maar wilt. Bij het aanmaken van jouw profiel kun je aanklikken welke categorien jouw aanspreken. Wil je alles zien wat er geplaatst wordt in Food&Drinks, Geek en Home? Maar hoef je niet zo nodig te kijken naar plaatjes uit de Cars, Lifestyle of Animals collectie? Dan kun je dat aangeven.

4. Sociaal: Pinterest is natuurlijk in de eerste instantie een social medium, ook al ben je geneigd dat snel te vergeten. Je kunt mensen volgen, mensen kunnen jou volgen en er zijn plugins die ervoor zorgen dat jouw opgeslagen foto’s direct kunnen worden gedeeld via Twitter of Facebook. Alle nieuwe foto’s die worden toegevoegd door gebruikers komen op de algemene home page te staan. Iedere bezoeker die op dat moment inlogt kan dus jouw plaatje zien en die vervolgens re-pinnen. Door al deze re-pins kun je een enorm publiek bereiken. Maar ook passie speelt een grote rol. Wat is er leuker dan met gelijkgestemden te kunnen communiceren over jullie favoriete dingen?

Pinterest als marketing middel
Het eerste waar je aan moet denken voor je een Pinterest account aanmaakt: is mijn product/bedrijf visueel gezien interessant? Bij een taartenwinkel of modezaak is het makkelijker om mooie foto’s te plaatsen dan bij een kabelbedrijf. Bedenk goed wat je wil laten en hoe je dat wil laten zien. Een bedrijf dat kabels maakt is misschien qua product niet fotogeniek maar wellicht is het interessant om medewerkers aan het werk te laten zien, of het productieproces. Een kijkje achter de schermen dus. Er is altijd een leuke manier te bedenken om jouw bedrijf of product visueel te presenteren.

De lijst met manieren om jouw bedrijf of product te promoten of om interactie en binding met je doelgroep te stimuleren via Pinterest is (bijna) oneindig. Wij geven een aantal van deze manieren:
1. Creëren van een moodboard: Heel simpel, Pinterest is natuurlijk in feite een moodboard. In plaats van knippen, scheuren en plakken kun je nu online de mooiste foto’s verzamelen die jouw visie weergeven. Een nieuwe, professionele manier om de klant over jouw ideeën en producten te vertellen.
Studio T.huis bewaard haar plaatjes in 45 boards en heeft inmiddels 439 volgers die haar ideeën aantrekkelijk vinden.

2. Linken naar een webshop: Pinterest biedt je de mogelijkheid om te linken naar jouw webshop. Als je in je eigen webshop bent en je klikt een product aan kun je de Pin It knop in je browser balk gebruiken om je product te pinnen. Om aan te geven dat het gaat om een product, dat men dus niet alleen kan bekijken maar ook kan kopen, vul je een prijs in bij de beschrijving. Typ eerst het “$” en daarna het bedrag. Pinterest geeft jouw foto nu een label met daarop een prijs. Iedereen die op jouw foto klikt komt terecht in je webshop, waar ze je product gelijk kunnen kopen. Pins, vanaf welke website dan ook, linken rechtstreeks terug naar de oorspong. Erg handig voor verkoop in webshops!

3. Doelgroep en product analyse: Doordat Pinterest een soort online reflectie is van de interesses van jouw klanten of doelgroep is het een perfect medium om jouw doelgroep beter te leren kennen. Wat zijn hun interesses? Zijn daarin overeenkomsten? Dat shirt dat wij in onze webshop hebben staan wordt wel heel vaak ge-repind, kunnen we daar iets mee? Een bedrijf dat als een van de eerste succesvol op Pinterest heeft ingespeeld is Kotex. Zij deden een Pinterest campagne waar hun doelgroep even in het zonnetje stond.

4. Organiseren van wedstrijden: Pinterest wedstrijden zijn een heel nieuwe manier om nieuwe volgers te creëren. Een voorbeeld van zo’n wedstrijd komt van ModCloth. De voorwaarden waren duidelijk: eerst Modcloth volgen, bij elke pin bepaalde hashtags gebruiken (waar uiteraard hun naam in voorkwam) en eerst de pin met daarop de wedstrijd uitleg op jouw board zetten. Ook moesten deelnemers een eigen ModCloth board maken met daarop de pins die zij nodig hadden voor de wedstrijd. Wat moest je doen om te winnen? Twintig foto’s toevoegen naar aanleiding van twintig beschrijvingen. Klik hier voor de aankondiging van de wedstrijd
Je zou als voorwaarde nog kunnen toevoegen dat elke foto ook gedeeld moet worden via andere social media kanalen. Omdat Facebook en Twitter geïntegreerd zijn in Pinterest gaat dit heel gemakkelijk en kan het “virale” effect heel groot zijn.

Wil je ook met Pinterest beginnen, dan is dit een nuttige blog voor starters.

Vond je deze blog nuttig? Of heb je nog vragen? Je reactie is welkom!

Delen

© twistontwerp.nl

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Automatisch inspiratie in je mailbox

Met enige regelmaat schrijf ik blogs over onderwerpen in m'n vakgebied. Wil je op de hoogte blijven en goede tips ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Uiteraard ga ik met zorg om met je persoonlijke gegevens en worden deze niet gedeeld met derden. Uitschrijven kan altijd met de link onderaan elke nieuwsbrief.

Wil je op de hoogte blijven en inspirerende blogs ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief

Versturen
Twist-logo-identiteitsmarketing

Bezoekadres
Dokter Klinkertweg 21-27
8025 BR Zwolle

Postadres
Kattenwinkelweg 18a
8015 PW Zwolle