038 421 03 09
Een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie zou het bevorderen van het onderscheidend vermogen van je organisatie moeten zijn. Veel organisaties bieden qua diensten of producten min of meer hetzelfde aan als anderen en moeten hun meerwaarde op een andere manier zien duidelijk te maken. Wanneer er een keuze wordt gemaakt, is dit vaak op basis van gevoel, de zogenaamde 'gunfactor'. Ook zonder persoonlijk contactmoment kun je een positieve indruk achterlaten. Naast de juiste kleuren en lettertypen, kan papier je hierbij helpen!
Papier? hoor ik je denken. Margriet, de eerste indruk is tegenwoordig toch meestal online? Dat klopt inderdaad. Maar wat doe je als je een offerte mag uitbrengen of een kennismakingsgesprek hebt gepland? Juist: dan wil je natuurlijk iets achterlaten waardoor jouw aanbod boven de anderen uitstijgt. Papier kan daaraan een extra dimensie toevoegen. Behalve de visuele informatie (semi-transparant, een leuk kleurtje, metallic-look, een persing, zijdezacht of juist super glad) kun je papier voelen en ruiken. Kortom: papier geeft extra beleving aan veel van je zintuigen en raakt het gevoel. Een prima middel om de gunfactor positief te beïnvloeden.
Waar kun je nou allemaal op letten bij het maken van de juiste papierkeuze?
Materiaalkeuze
Papier is er in vele soorten en uitvoeringen. Denk bijvoorbeeld aan duurzaam of maatschappelijk verantwoord papier. Mocht dit onderwerp belangrijk zijn binnen jouw bedrijf, dan zou je kunnen kiezen voor eco-papier: papier dat gemaakt is van bamboe. Maar je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor chloorvrij papier of papier met een Forrest Stewardship Council -label. De FSC is een milieuorganisatie die zich inzet voor verantwoord bosbeheer wereldwijd. Ook is er gerecycled papier waarbij het productieproces minder belastend is voor het milieu.
Glanzend, opdikkend, transparant, kleur of wit? Er valt echt veel te kiezen!
Uitvoering
Bij de kwaliteit van het materiaal kun je ook denken aan de uitvoering. Dik of dun, glanzend of mat, ruw of zacht. Het ligt er natuurlijk aan waarvoor je het papier gebruikt. Een visitekaartje vereist een dikkere papierkwaliteit dan een brief. Aspecten zoals zuigend papier of juist een gestreken kwaliteit hebben effect op het opzuigen van de inkt en daarmee op de helderheid van je afbeeldingen.
Sommige papiersoorten hebben een persing meegekregen. Zo kennen we bijvoorbeeld velijn, vergé, linnenpersing of leerpersing. Nieuwe technieken maken het mogelijk papier heel speciaal te maken: papier lijkt dan wel van suede, kan niet scheuren (handig bij kofferlabels en kaarten op zee) of voelt aan alsof het een beetje nat is. Wist je dat er papier bestaat waarin geld is versnipperd, jeans, olifantenpoep of graszaden? Je kunt zelfs papier laten maken met je eigen toevoeging erin, hoe leuk is dat!
Gerecycled katoenpapier met weidemix, bloemen en graszaden van Growing Paper.
Sprekende kleuren
Wie denkt dat “doe mij maar gewoon wit” heeft het mis. Gewoon wit bestaat niet! Wel sneeuwwit, extra wit, ivoor wit of hagelwit. En zo geldt dat voor alle kleuren en tinten. Groen bijvoorbeeld. Je hebt mosgroen, donkergroen, appeltjesgroen en jadegroen. Of rood. Er is Turksrood, vermiljoenrood, wijnrood en karmijnrood. Enfin, een schat aan kleuren! De meeste bedrijven, organisaties en ondernemers zullen ervoor kiezen om hun huisstijlproducten op een witgetint papier te laten drukken. Maar het kan dus juist leuk en opvallend zijn om gekleurde enveloppen of visitekaartjes te gebruiken. Ook bij speciale gelegenheden kun je ervoor kiezen om meer met kleur te doen, bijvoorbeeld bij uitnodigingen of boekomslagen. Let er wel op dat de gekozen kleuren de juiste informatie uitzenden en aansluiten bij je doelgroep!
Wit, gebroken wit, ivoor wit, koel wit, warm wit, …… Vaak zie je het effect van de kleur pas als je er ander papier naast legt. Koelere witten worden vaak wat zakelijker ervaren, warmere witten leggen meer nadruk op een persoonlijke relatie.
Welke afwerking kies je?
Je kunt papier op verschillende wijzen laten afwerken. Dit is vooral geschikt voor luxere flyers, folders, visitekaartjes of offertemappen, dus voor producten waar je dikker papier voor gebruikt. Hieronder lees je over een aantal van deze afwerkmogelijkheden.
Inline cold foil: bij deze foliedruk wordt er een dun glanslaagje aangebracht dat zorgt voor een “metallic” effect. Foliedruk koop je in per cm2 en de kosten hangen samen met het oppervlak dat wordt verbruikt. Uiteraard niet de goedkoopste oplossing, maar wel onderscheidend en opvallend!
Foliedruk valt op en geef cachet. De zwarte omslag is gerild en is met een blinddruk veredeld.
Rillen: bij rillen wordt het papier lichtjes ingeknepen zodat er een vouwrand ontstaat. Dit wordt vooral gebruikt bij papier zwaarder dan 170 gram. Mocht je boven dit gramsgewicht gaan vouwen zonder rillijn, dan zal het papier gaan scheuren of lelijk plooitjes vertonen. Rillen geeft je drukwerk een mooie afwerking en is niet een hele kostbare oplossing.
(Laser) stansen: is een techniek waarbij drukwerk in een bepaalde vorm wordt uitgesneden. Voor het maken van een stans is een stansmes nodig, die is de juiste vorm wordt aangemaakt. Hiermee zijn altijd extra kosten gemoeid, die oplopen naar gelang de complexiteit. Wil je een stansvorm vaker gebruiken, vraag hem dan op of overleg met je drukker om de vorm te bewaren. De laatste jaren heeft laserstansen een grote vlucht genomen. Hierdoor kunnen veel scherpere hoeken worden gemaakt.
Een preeg (braille) en een stansvoorbeeld.
Fijne vormen zijn mogelijk door laserstansen. Deze omslag werd ontworpen voor het jaarverslag van de Gereformeerde Hogeschool in Zwolle. Veel sfeer in combinatie met sobere informatie maakt nieuwsgierig.
Blinddruk (preeg, droogstempelen): onder blinddruk wordt een druktechniek verstaan waarbij geen inkt wordt gebruikt. Met speciale drukpersen wordt een gewenste afbeelding of tekst in het papier geperst, waardoor er een reliëf ontstaat en de daarmee gepaarde schaduwen maken het mogelijk dat je de afbeelding kunt zien. Vaak zie je dat een blinddruk in combinatie met foliedruk wordt gebruikt, waarmee de preeg van kleur wordt voorzien. Voor een blinddruk wordt, net als voor stansen en foliedruk, een preegvorm gemaakt. Geen zakelijk, maar wel een bekend voorbeeld van blinddruk, is braille.
(Spot) UV: UV-lak is een transparante glanslaag die met behulp van UV-licht wordt gedroogd. Veel tijdschriften hebben over hun cover een all-over UV lak, voor een maximale glans. Je kunt ook kiezen voor spot-UV, waarbij alleen bepaalde details in een ontwerp van een glanslaagje worden voorzien. Een alternatief voor UV-lak is een glossy- of mat laminaat. Dit is een transparant plastic laagje dat all over op het omslag wordt verlijmd. Lamineren is goedkoper dan UV-lakken, maar de glans en uitstraling is dan ook wat minder luxe.
Voor elk van deze bewerkingen geldt dat zij op bepaalde papiersoorten het best tot hun recht komen. Welke papiersoort of bewerking of kleur je ook kiest, laat je van te voren altijd goed informeren door een vormgever of drukkerijom teleurstellingen te voorkomen.
Vraag een monster op
Je weet pas wat het papier met je doet als je het in je handen hebt gehad. Er zijn veel bedrijven die online producten bij drukkerijen bestellen en dus ook online hun papier kiezen, zonder precies te weten wat ze thuisgestuurd krijgen. En dat terwijl het belangrijk is om het papier te voelen, te ruiken en te zien, voor je kunt beslissen of het bij jouw imago past. Wanneer je je huisstijl laat ontwerpen, kun je aan je vormgever vragen of je eerst het papier mag bekijken. Ze kunnen altijd gratis een papiermonster opvragen bij de papierfabrikant of drukkerij. Ik heb zelf een groot assortiment aan papiermonsters die je kunt komen bekijken, voelen en ervaren en waar ik je uitleg en advies over kan geven.
Adviesgesprek
Wil je papier inzetten in je marketingmix en vind je het lastig om te kiezen? Ik help je natuurlijk graag! Bel gerust voor een afspraak.
Vond je deze blog interessant? Delen mag, graag zelfs!
Delen
© twistontwerp.nl
Met enige regelmaat schrijf ik blogs over onderwerpen in m'n vakgebied. Wil je op de hoogte blijven en goede tips ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Uiteraard ga ik met zorg om met je persoonlijke gegevens en worden deze niet gedeeld met derden. Uitschrijven kan altijd met de link onderaan elke nieuwsbrief.