klantmagneet

Maak van je website een klantmagneet

met 5 tips voor meer conversie

Heb jij een website die écht voor jou resultaten oplevert? Helaas is een mooie website met de juiste klantbeleving nog geen goede website. Je wilt dat bezoekers iets DOEN als ze op je website zijn aangekomen. Niet alleen rondkijken, maar contact opnemen of zich inschrijven voor je nieuwsbrief. 'Conversie' heten deze transacties. En ze zijn super belangrijk. Want hoe kom je er anders achter of je deze bezoeker kunt helpen met jouw expertise? Over conversie en klantcontact gaat deze blogpost. 

Wat is een goed webdesign?
Waar denk jij aan als je het woord "webdesign" hoort? Denk je dan meteen aan de kleuren, lettertypes en vormgeving van je website? Eigenlijk zijn deze elementen onderdeel van je webstijl. Wanneer we spreken van webdesign, dan bedoel ik meer dan de stijl, vormgeving en onbewuste beleving van je website alleen. Ik heb het dan over de functionaliteit van je website, waar de vormgeving een onderdeel van is. Een goed webdesign houdt zich bezig met de functionele opbouw, waarbij je nadenkt over het systeem om van bezoekers potentiële klanten te maken. 

tip 1 klantmagneet

Je website als logisch systeem

Jouw website vormt het hart van al je marketingactiviteiten. De inhoud van je website en al je overige mediakanalen zet je in om bezoekers naar je website te leiden. Een goed webdesign richt zich daarom niet alleen op de vormgeving, maar richt zich op het systeem om van bezoekers potentiële klanten te maken. 

Welk probleem los jij op? 
Je website is jouw unieke buitendienstvertegenwoordiger die 24/7 voor je aan het werk is. Alle dagen en alle uren in het jaar is jouw website voor je aan het werk. Daarom zie ik een website altijd als 'de spin in het web van je marketing'. Als het goed is, doe jij je best om voortdurend nieuwe bezoekers naar je website te leiden. Maar wat treft die bezoeker eigenlijk aan als hij op je website komt? Hoe interesseer jij deze prospect om daadwerkelijk met jou in contact te treden? Bezoekers die niets doen en geen adres achterlaten zijn vreemdelingen, die mogelijk nooit meer op je website terug zullen komen!
Toch kwamen ze niet voor niets op jouw website terecht. Ze zijn ergens naar op zoek dat jij mogelijk te bieden hebt. Daarom moet je nummer 1 doelstelling zijn om te achterhalen voor welk probleem zij een oplossing zoeken én of jij deze oplossing kunt bieden.

tip 2 zoeken

Wat zoeken je bezoekers?

Weet jij hoe bezoekers op jouw website terecht komen? Volgen ze een link van een post op social media? Of hebben ze jouw website in zoekresultaten gevonden? Of stuurde je een nieuwsbrief? Wat de aanleiding ook is, de functionaliteit van je webdesign moet erop gericht zijn om er achter te komen naar welke oplossing zij op zoek zijn.

Op welke wijze leg jij contact?
Het begint op het moment dat een bezoeker op jouw website terecht komt. De bezoeker vraagt zich af: ben ik goed terecht gekomen? In deze eerste 5 seconden is de beleving en het gevoel doorslaggevend. Onbewuste emoties spelen hier de hoofdrol. Denk daarbij aan gevoelens van vertrouwen en 'de klik'. Direct daarna gaat het om de inhoud. Vind ik op deze website wat ik zoek? Als het goed is, is jouw webdesign gericht op conversie. Het woord conversie doet misschien denken aan het verkopen van een product, maar conversie betekent eigenlijk de route die je bezoeker aflegt op jouw website op zoek naar de oplossing voor zijn probleem. Daarom moet je op elke pagina nadenken over de vraag die je bezoeker zou kunnen hebben. En wat biedt jij hierna aan als volgende stap in je verkoopfunnel? Bedenk dat dit voor elk bedrijf anders is. Vraag je af: wanneer is een bezoek voor jou succesvol afgerond? 

tip 3 plan

Denk vanuit je bezoeker

Vraag je af:wie is je ideale klant?

    • voor welk probleem zoekt hij/zij een oplossing? met welk resultaat?
    • wat is het hart van jouw boodschap?
    • welke keywords, titels en onderwerpen snijd je aan?
    • op welke wijze biedt jij interactie aan?
    • kijk je regelmatig naar de resultaten van jouw salesfunnel? 

Know-like-trust
Wanneer iemand op je website komt, is deze vaak nog helemaal niet klaar om te kopen of direct contact op te nemen. Mensen kijken vaak eerst even rond, om erachter te komen of de oplossing voor hun probleem op jouw website te vinden is. John Jantsch, een bekende Amerikaanse marketeer, ontwikkelde hiervoor het marketing hourglass-model. Dit model gaat uit van 7 fases in de customer journey: know, like, trust, try, buy, repeat en refer. 

De 'know-fase' is de eerste stap waardoor iemand van jouw bestaan op de hoogte is en op jouw website terecht kan komen. In deze fase is het belangrijk om niets te verkopen. Bijvoorbeeld wanneer mensen door zoekresultaten op je website terecht komen. Blogs schrijven kan dit enorm stimuleren. Vooral wanneer je de juiste keywords verwerkt in de tekst waarop jouw ideale klanten zoeken. Een ander voorbeeld is een advertentie op social media (voor een gratis E-book of een aankondiging van een training/seminar) of een status update op je tijdlijn waarin je een link verwerkt naar een landingspagina op je website met een interessant onderwerp. Eigenlijk strooi je hiermee een kruimelpad, waarmee je mensen kennis laat maken met jouw bedrijf en oplossingen. 

De 'like-fase' is bedoelt om op een positieve manier interesse te wekken bij de bezoeker die op jouw website terecht is gekomen. Een goede methode om dit te doen is om iets weg te geven van waarde, zoals een e-book of whitepaper. Wanneer de bezoeker deze incentive download heb je zijn naam en e-mailadres en kun je contact houden. Veel bedrijven bieden ook nieuwsbrieven aan waarvoor geïnteresseerden zich kunnen inschrijven. Zorg ervoor dat de bezoeker de waarde hiervan kan inschatten. Men schrijft zich niet speciaal in voor jouw nieuws, maar vooral voor de kennis en tips van waarde die jij deelt. 

De 'trust-fase' is de fase waarin je daarna contact houdt met de prospect, bijvoorbeeld door het sturen van nieuwsbrieven of social media posts. Ideeën zijn het delen van een blog, podcast, video of waardevolle tips. De keuze wat je hier doet moet bij je persoonlijkheid en bedrijf passen. Door herhaaldelijk waardevolle content te delen zonder direct iets te verkopen, bouw je aan vertrouwen en de gunfactor. Een goed idee is om aandacht te besteden aan het resultaat dat samenwerking met jou oplevert. 

Marketing-hourglass

De 7 fases van het marketing-hourglass van John Jantsch.

Tijdens de 'try-fase' biedt je je prospect op een laagdrempelige manier een proeve van jouw product of dienst aan. Je verkoopt nog steeds je belangrijkste product/dienst niet, maar de prospect kan wel kijken of het klikt en waardevol is. Een goed voorbeeld van de try-fase is een quick-scan of seminar/webinar. Een ander voorbeeld is om je dienst eenmalig tegen gereduceerd tarief aan te bieden. Denk aan het stukje fruit dat je mag proeven bij de groenteboer. Wanneer het lekker is koop je er meer van. 

Het houdt niet op bij de 'buy-fase', ook al heb je nu je product of dienst verkocht. Je doel moet namelijk niet die eenmalige verkoop zijn, maar je wilt werken aan enthousiaste en loyale klanten die het aan anderen willen doorvertellen. Denk na wat jij in deze fase kunt doen om je klant écht enthousiast te krijgen. Is er iets wat jij kunt doen wat jouw klant helemaal niet verwacht? 

De 'repeat-fase' wordt ook wel 'upselling' genoemd. Wanneer iemand eenmaal bij je heeft gekocht en enthousiast is, kun je aan deze klant mogelijk ook andere producten of diensten verkopen. Daarbij gaat het weer niet om de verkoop op zich, maar de meerwaarde die je weet te leveren. Bedenk eens waar je je klant echt mee helpt. Dat is soms niet waar hij om gevraagd heeft! Het gaat om het resultaat voor het probleem waar de klant mee worstelt en wat jij met je expertise kunt oplossen. 

De laatste fase in het model is de 'refer-fase'. In deze fase is je klant zo enthousiast over het resultaat, dat hij jouw bedrijf bij zijn relaties aanbeveelt. Hier is sprake van echte loyale klanten, die 100% achter jou -en de waarde die je levert- staan. Dat is niet gebaseert op de prijs, kwaliteit en goede service. Dat zijn zaken die elk bedrijf kan leveren. Je maakt een uniek verschil door jouw persoonlijkheid, ervaring en een stuk beleving in te brengen. Dit kan niet door anderen gekopieerd worden. Wees nu niet bang om jouw klanten om testimonials te vragen. 

tip 4 veilig

Wees professioneel

Zakendoen is vertrouwen hebben. Dat begint al bij de eerste indruk van je website. Hoe eerlijk en consistent komt jouw website over? Neem je de privacy en veiligheid van je bezoekers serieus? Biedt je testimonials van klanten aan? Is je website geschikt voor mobiele devices? Kortom: hoe professioneel komt jouw website (lees: bedrijf) over?

Maak contact
Intussen zul je wel begrijpen dat het heel belangrijk is om contact te maken met je bezoeker. Op een vriendelijke manier, zonder meteen in de verkoopstand te schieten. Door contact te maken kun je te weten komen wie je website bezoekt en waar hij/zij naar op zoek is. Een goede methode om contact te houden is om interactie aan te bieden. Mensen vinden het leuk om iets in te vullen en iets te krijgen. Denk hierbij aan het aanbieden van een incentive (hierdoor heb je meteen een naam en e-mailadres). Maar ook het vinden van de dichtsbijzijnde winkellocatie of een rekentool een prijs te berekenen. Bestaat je aanbod uit meerdere invulvelden, biedt dan de eerste (of de eerste twee) invulvelden aan vóór de bezoeker naar de volgende pagina gaat. Een invulveld met een knop valt meer op dan alleen een knop. Je zult zien dat je hierdoor een veel hogere conversie bereikt. 

Maak het gemakkelijk

  • Hoe duidelijker je website is, hoe meer conversie. Bied je bezoeker keuzes aan, maar overdrijf dit niet. Keuzestress is één van de redenen waardoor de conversie juist minder wordt.
  • Mensen willen snel vinden waar ze naar op zoek zijn. Een link moet er dan ook uitzien als een link. Ook het plaatsen van een geruststellende boodschap bij een knop kan de conversie enorm verhogen, zoals de mededeling dat een product 'direct leverbaar' is of 'je krijgt direct een bevestiging van je inschrijving'. 
  • Bied je gelijksoortige producten aan, zorg er dan voor dat de verschillen duidelijk zijn voordat men klikt. Zo voorkom je ergernissen en wegklikken van de website. Wat ook prima werkt zijn opsommingslijstjes. Dat is minder inspannend om te lezen en maakt het kiezen tussen verschillende producten gemakkelijker.
  • Tot slot kun je overwegen om een call-to-action te herhalen op de pagina. Wanneer je CTA bovenaan staat en men naar beneden scrollt, is hij uit beeld. Een herhaling onderaan de pagina kan de conversie flink verhogen. 
tip 5 helder

Lever bewijs

Twijfel is er de oorzaak van dat bezoekers geen actie ondernemen en de conversie achter blijft. Twijfel kun je wegnemen door helder te zijn over wie je bent. Investeer in een fotograaf en zet je team op de foto. Plaats je telefoonnummer en adres op een duidelijke plaats. Ook voorbeelden van oplossingen voor klanten en referenties verhogen het vertrouwen enorm. 

Bekijk je website met de ogen van een ideale klant
Als je bedenkt dat je website altijd voor jou aan het werk is, zorg er dan voor dat hij zo goed mogelijk is ingericht. Bekijk 'm eens door de ogen van jouw ideale klant. Welke vragen heeft hij/zij? Naar welk resultaat is hij/zij op zoek? Wanneer jij je website bekijkt, heb je het je bezoeker het dan zo gemakkelijk mogelijk gemaakt? Wat kun je veranderen om nog duidelijker te zijn? Is jouw website geschikt voor mobiele apparaten en beveiligd met een SSL-certificaat om misbruik te voorkomen?

Mag ik je hierbij helpen? 
Wanneer was de laatste keer dat jij nadacht over het webdesign van je website? Misschien vind je het lastig om dit te beoordelen of heb je geen tijd om dit te doen. Dat is begrijpelijk! Ik help je graag. Bijvoorbeeld met een website Quick-scan, waarbij ik je website beoordeel. Ik maak voor jou een rapport met de 10 beste verbeterpunten voor meer conversie. Wanneer je hier interesse in hebt hoor ik het graag. Bel mij of stuur een berichtje

Vertel mij meer over de Quick Scan >

Vond je deze blog interessant? Delen mag, graag zelfs! 

Delen

© twistontwerp.nl

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Automatisch inspiratie in je mailbox

Met enige regelmaat schrijf ik blogs over onderwerpen in m'n vakgebied. Wil je op de hoogte blijven en goede tips ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Uiteraard ga ik met zorg om met je persoonlijke gegevens en worden deze niet gedeeld met derden. Uitschrijven kan altijd met de link onderaan elke nieuwsbrief.

Wil je op de hoogte blijven en inspirerende blogs ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief

Versturen