038 421 03 09
Wist je dat onze hersenen zijn geprogrammeerd om te reageren op kleur? Kleuren geven vorm aan onze gedachten en emoties. Kleuren beïnvloeden onze stemming. Maar er is meer: kleuren beïnvloeden ook onze koopgewoonten en tot wel 80% ons koopgedrag. Iedereen ervaart kleuren anders, maar de effecten van kleuren zijn universeel. Daar kun je in je marketing gebruik van maken!
Het start met het retielenbrein
Om te begrijpen waarom kleuren zo belangrijk voor ons zijn, moet je meer weten over de werking van onze hersenen. Ons brein is in de loop van de miljoenen jaren uitgegroeid tot wat het nu is. 500 Miljoen jaar geleden ontstond eerst het reptielenbrein, dat nog steeds in het hart van onze hersenen zetelt. Dit brein regelt o.a. onze ademhaling, bloedsomloop en temperatuur. Hier tref je ook onze reflexen aan, waardoor wij weten te overleven. Dit stukje van je brein reageert altijd direct en impulsief op situaties: vlucht! val aan! bevries!
Emoties bepalen ons oordeel
Na het reptielenbrein werd het limbisch systeem gevormd, dat onze emoties beheerst. Hierdoor kunnen we dat wat ons reptielenbrein waarneemt duiden en betere keuzes maken. Dat duiden gebeurt overigens geheel vanzelf en gevoelsmatig. Emoties worden voortdurend in ons opgewekt, al zijn we ons daarvan meestal niet bewust.
Het menselijk brein werd pas 100.000 jaar geleden ontwikkeld en heeft ons ratio en denkkracht gegeven. In de evolutie bestaat dit deel van de hersenen dus nog maar heel kort en dat is de reden waarom wij vooral worden aangestuurd door ons instincten en emoties. Ook al denken wij vaak dat we er 'goed over hebben nagedacht', vaak hebben we al in een fractie van een seconde ons oordeel klaar!
Hoe ervaart iemand jouw huisstijl?
Van dit gegeven kun je gebruik maken in de marketing voor je bedrijf. Alles wat je doet, zegt en communiceert, draagt bij aan het gevoel dat mensen van jou en je bedrijf krijgen. Dus:
De eerste keuze die je bij de ontwikkeling van een (nieuwe) huisstijl kunt maken is welke kleuren ervan onderdeel moeten uitmaken. Daarbij kan je eigen voorkeur een rol spelen, maar het is slimmer om gebruik te maken van de universele aantrekkingskracht die kleuren op mensen hebben. ROOD staat voor kracht en doorzettingsvermogen, BLAUW voor succes en veiligheid. HARD ROZE staat voor daadkracht, motivatie en raad en PAARS voor fantasie en gezag. ORANJE gebruik je als je energie, creativiteit en plezier wilt uitstralen en GROEN wordt gebruikt als je harmonie, optimisme en gezondheid wilt benadrukken. In het voorbeeld van Trias hieronder zie je wat het effect is van het toevoegen van kleur. Uiteraard spelen ook vormentaal, lettertypes en ruimtelijkheid een rol, hetgeen je goed kunt zien bij het logo van Feest & Culinair dat wij voor hen hebben ontworpen.
Workshop moodboard maken
Onlangs gaf ik een workshop bij DNO3 over de kracht van kleuren in je huisstijl. De opdracht was om kleuren te kiezen met de juiste uitstraling en daarna plaatjes te zoeken om een moodboard mee te maken. Keuzes moesten worden gemaakt op basis van gevoel en niet met het verstand. Daar kwamen echt hele mooie en verrassende resultaten uit! Wanneer je zelf bijeenkomsten organiseert voor ondernemers, bedrijven of organisaties en als het je leuk lijkt om deze workshop ook eens te organiseren, neem dan contact met me op. Ik kom graag!
Wil je meer weten over kleur?
Over de invloed van kleuren heb ik een whitepaper geschreven die je hier kunt downloaden. Wil je je eigen huisstijl vernieuwen en zou je daar wel advies bij kunnen gebruiken? Ik ga graag voor je aan de slag om die hartverwarmende huisstijl te ontwerpen die voor jou de juiste klanten aantrekt!
Spread the word!
Vond je deze blogpost leuk? Liken of delen mag, graag zelfs! En je reactie is altijd welkom. Waarover wil jij dat ik de volgende keer schrijf?
Delen
© twistontwerp.nl
Met enige regelmaat schrijf ik blogs over onderwerpen in m'n vakgebied. Wil je op de hoogte blijven en goede tips ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Uiteraard ga ik met zorg om met je persoonlijke gegevens en worden deze niet gedeeld met derden. Uitschrijven kan altijd met de link onderaan elke nieuwsbrief.