Jouw eigen magazine

100% succesvolle marketing voor jouw bedrijf 

Je bedrijf in beeld brengen bij een groot publiek is altijd een uitdaging. Meestal vormt een specifieke mix van media de basis hiervoor. Je bekijkt waar jouw publiek het beste te bereiken is en via welke kanalen. Daarna ga je de dialoog aan met waardevolle content. Een uitblinker op dit gebied is het uitbrengen van je eigen magazine. Een glossy met je eigen (bedrijfs)naam, hoe stoer is dat? 

Linda.
Tijdschriften zijn al jaren bijzonder populair, denk maar aan de Libelle en de Linda. Komt het door de afwisseling van interessante verhalen met korte infotainment? Komt het door de interviews en de persoonlijke insights die mensen met je delen? Komt het door de prachtige fotografie? Of is het zo fijn om met een knisperend blad in je luie stoel onderuit te zakken voor een half uurtje echte me-time? Wat de reden ook is: er zijn honderden uitgaven beschikbaar en bijna iedereen houdt ervan om een tijdschrift te lezen. Een glossy is daarom een uitstekende keus als je je bedrijf in de spotlights wilt zetten. 

Mijlpalen
Tijdschriften die rondom een thema worden gemaakt, worden jarenlang bewaard. Denk maar aan de jubileumuitgave voor je club die 75 jaar bestaat of het magazine dat wordt gemaakt voor het afscheid van je directeur. Er zijn echter veel meer interessante thema's te bedenken die zich lenen voor een glossy. Zo kunnen mijlpalen bij uitstek een goede aanleiding zijn om je bedrijf of organisatie voor het voetlicht te brengen. Een mijlpaal kan een nieuwe samenwerking of fusie zijn, of een nieuw product of dienst. Ook een ander bedrijfspand of een open huis na een verbouwing is een mooie aanleiding. In een tijdschrift besteed je hier op een verhalende wijze aandacht aan, zonder dat het verkoperig overkomt. Daarom zijn glossy's ook bijzonder geschikt voor organisaties is het sociale domein of bedrijven waar duurzaamheid en MVO drijfveren zijn. 

Hoe maak je een glossy?
Een magazine kun je tegenwoordig online zelf in elkaar sleutelen. De vormgeving is echter maar een klein deel van het totale werk. Het begint met een brainstorm, waarin je alle onderwerpen bedenkt waarover je wilt vertellen. Als het gaat om een bedrijfsjubileum dan kun je denken aan een interview met de directeur over de start van het bedrijf. Hoe leuk is het om foto's uit de oude doos erbij af te beelden? Weet je nog die wijde pijpen of kijk dat haar! Andere leuke onderwerpen zijn anekdotes van het personeel, jubileumacties en interviews met opdrachtgevers. 

Fotografie en tekstschrijven
De toon van de tekst en het beeld zijn beide heel belangrijk voor de beleving bij het lezen. Wat wil je overbrengen? Welk gevoel, welke indruk wil je achterlaten? Hier adviseer ik altijd te werken met professionals. Wanneer jij je bedrijf of organisatie een 9 of een 10 geeft, dan is het belangrijk dat ook jouw marketingactiviteiten die 9 of 10 uitstralen. Neem geen genoegen met onleesbare zinnen, korrelig beeld of kiekjes, dan doe je jezelf en je bedrijf echt tekort. 

De flow
Een goed magazine heeft een lekkere flow. Langere artikelen wisselen af met korte stukjes tekst. Verhalen met mooi groot beeld worden afgewisseld met meerdere kleine beelden. Wij plakken de prints van de pagina's altijd op de muur om te kijken of en hoe de flow tot zijn recht komt. Dat is ook belangrijk als het om een sponsored magazine gaat, omdat de advertenties impact hebben op de beleving van het blad. Je ziet dan meteen welke advertentie er lelijk uitspringt en welke je moet wisselen van plaats. 

Vormgeving
Een mooi vormgegeven uitgave straalt echt succes uit. Dat is al zo wanneer je een advertentiepagina inkoopt bij een business glossy. Dus laat staan bij een magazine dat jouw naam draagt! Het is niet alleen leuk maar ook verstandig om de kleuren en elementen van je huisstijl op te nemen in de vormgeving. Zo ben je op elke pagina bezig met imagoversterking, ongeacht wat er op die pagina te lezen valt. 

Drukken en verspreiden
Nadat alle pagina's zijn gecontroleerd en goedgekeurd, kan het magazine naar de drukkerij. Tegenwoordig kun je bij heel veel drukkers terecht en kun je ervan uitgaan dat ze allemaal een mooi tijdschrift kunnen afleveren. Er zijn echter nog wel verschillen. Zo zijn er ISO-gecertificeerde drukkerijen als het gaat om MVO en/of duurzaamheid. We kennen inmiddels allemaal wel het FSC-gecertificeerde papier. Maar de inkten en oplosmiddelen die gebruikt worden tellen uiteraard ook mee. En hoe gaat men om met het personeel? Wanneer dit soort zaken belangrijk zijn voor je bedrijf, kies dan voor een drukkerij die hiervoor ISO-gecertificeerd is en vermeld het in je magazine. 

De verspreiding is ook iets waar je vanaf het begin over moet nadenken. Wat vertel je in je magazine en bij wie wil je dat je glossy op de leestafel komt? Afhankelijk van het onderwerp en je doelgroep bekijken we welke oplage past in het budget. Hier kun je ook rekening houden met je relaties die wellicht een advertentie willen plaatsen. Wanneer de oplage en doelgroep interessant is, zal de acquisitie minder moeite kosten. 

De kosten 
Het ontwikkelen van een mooie glossy kost tijd en geld. Wanneer je de investering wilt beperken, is een sponsored magazine een interessante optie. Daarbij nodig je al je relaties uit om samen zichtbaar te worden en draag je met elkaar de kosten voor de productie. Ik heb voor het 35-jarig jubileum van Restaurant Poppe een jubileummagazine gemaakt op deze basis. Het magazine werd in een oplage van 12.500 exemplaren gedrukt en verspreid in zowel het restaurant als in hotels en wijken van Zwolle. Door de advertenties in het blad was de investering per tijdschrift zo'n 0,35 cent per stuk. Daar koop je amper een pen voor!

Jubileumglossy
Ben je intussen enthousiast geworden? En wil je wel informatie over een magazine voor je eigen bedrijf? Samen met Yvonne de Haan ben ik gestart met Jubileumglossy. We maken graag een afspraak!

Delen

© twistontwerp.nl

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Automatisch inspiratie in je mailbox

Met enige regelmaat schrijf ik blogs over onderwerpen in m'n vakgebied. Wil je op de hoogte blijven en goede tips ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Uiteraard ga ik met zorg om met je persoonlijke gegevens en worden deze niet gedeeld met derden. Uitschrijven kan altijd met de link onderaan elke nieuwsbrief.

Wil je op de hoogte blijven en inspirerende blogs ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief

Versturen