Geef je eigen magazine uit...

...en maak je missie zichtbaar met diepgang!

Je bedrijf in beeld brengen bij je ideale publiek vraagt voortdurend aandacht. Waarschijnlijk zet je verschillende kanalen in: een website, social media, advertenties of bijvoorbeeld een digitale nieuwsbrief. Wat bij al je uitingen je doel zou moeten zijn, is het delen van waardevolle content. Een uitblinker op dit gebied is het uitbrengen van een eigen magazine. Een tijdschrift biedt je de kans om alles waarvan je droomt te delen met de lezer. Mensen leren je daardoor beter kennen, wat de gunfactor positief beïnvloed. En een magazine geeft je de ruimte om je relaties, samenwerkingen, diensten en leveranciers op een inspirerende wijze in beeld te brengen. Een glossy met je eigen naam op de cover, hoe stoer is dat? 

Magazines zijn populair
Tijdschriften zijn al jaren bijzonder populair, denk maar aan de Libelle en de Linda. Komt het door de afwisseling van interessante verhalen met korte infotainment? Komt het door de interviews en de persoonlijke insights die mensen met je delen? Komt het door de prachtige fotografie? Of is het zo fijn om met een knisperend blad in je luie stoel onderuit te zakken voor een half uurtje echte me-time? Wat de reden ook is: er zijn honderden uitgaven beschikbaar en bijna iedereen houdt ervan om een tijdschrift te lezen. Een glossy is daarom een uitstekende keus als je je bedrijf in de spotlights wilt zetten. 

Welke rode draad kies jij?
Een magazine krijgt meer impact als er een 'rode draad' in verweven is. Dit is een thema, dat door het hele blad van alle kanten belicht wordt. De rode draad kan alleen inhoudelijk zijn, maar het wordt sterker als er ook beeldend een rode draad is. Als het mogelijk is, is het dan ook een goed idee om één fotograaf de foto's te laten maken. In ieder geval voor het omslag en het hoofdartikel. Ook het ontwerpen van een kleurenpalet helpt de lezer bij het ervaren van een totaalgevoel. Veel tijdschriften doen dit al, terwijl je je er niet van bewust bent. Dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet. Het lezen van een magazine moet vooral inspirerend en ontspannend zijn! 

Linda - medicijnen
Linda - bij de dokter
Linda - huiselijk geweld

Linda. is een tijdschrift dat elke maand een nieuw hoofdthema kiest en dit op aansprekende en gedurfde wijze weet te communiceren.

Hoe maak je een glossy?
Een magazine kun je tegenwoordig online zelf in elkaar sleutelen. De vormgeving is echter maar een klein deel van het werk. Voordat je magazine klaar is, heb je vele keuzes en beslismomenten voor je kiezen gehad. Wat wil je vertellen, hoe kom je aan mooi beeldmateriaal, wie ontvangt het magazine, hoe ga je het verspreiden? Om je een idee te geven neem ik hier de belangrijkste onderdelen met je door. 

Brainstormen
Het begint met een brainstorm, waarin je alle onderwerpen bedenkt waarover je wilt vertellen. Bij het samenstellen van de inhoud is het belangrijk in gedachten te houden wie het magazine straks gaat lezen. Met welke verhalen inspireer jij deze doelgroep? Wissel onderwerpen die je zelf belangrijk vindt af met thema's waarover je weet dat je doelgroep meer wil weten. Wees niet bang om de diepte in te gaan. Het delen van kennis is één van de belangrijkste redenen waarop vertrouwen wordt opgebouwd. Wissel de serieuze onderwerpen wel af met luchtige zaken of leuke weetjes. Dan hou je de aandacht van de lezer langer vast.   

Onderwerpen
Er zijn vele redenen om een glossy uit te brengen. Bijvoorbeeld een bedrijfsjubileum, een nieuw pand of een nieuwe dienst of samenwerking. Maar ook als je niets te vieren hebt, kan een magazine een goed idee zijn. Weten jouw klanten en prospects wel met welke bijdrage jij de wereld op een positieve  manier wilt veranderen? Wat zijn jouw dromen en idealen? Welke hobbels heb jij overwonnen en op welke wijze heeft je dat sterker gemaakt? Door niet alleen je successen, maar ook de uitdagingen die je bent tegengekomen te delen, schep je een band met de lezer. We hebben allemaal wel ups en downs meegemaakt en herkennen het gevoel. Wees daarom niet bang om je kwetsbaar op te stellen, de verbinding die hierdoor ontstaat is waardevol. 

Fotografie en tekstschrijven
De toon van de tekst en het gebruikte beeld zijn beide heel belangrijk voor de beleving. Wat wil je overbrengen? Welk gevoel, welke indruk wil je achterlaten? Hier adviseer ik altijd te werken met professionals. Wanneer jij je bedrijf of diensten met een 9 of een 10 waardeert, dan is het belangrijk dat ook jouw marketingproducten die 9 of 10 uitstralen. Neem geen genoegen met kromme zinnen of suffe kiekjes, dan doe je jezelf en je bedrijf echt tekort. 
Als ik een magazine produceer, werk ik graag met Storytelling. Daarover schreef ik eerder dit artikel, waarin ik de negen wetten van magie van Bas Mouton voor je heb samengevat. Volgens Mouton gaat het erom om in je communicatie jezelf écht te laten zien en de ander mee te nemen. Hij heeft er het boek 'Magie in al je communicatie' over geschreven. 

Zonder advertenties of juist mét? 
Het maken en uitbrengen van een magazine kost tijd en geld. Wanneer je geen fan bent van advertenties of acquisitie, kies er dan voor om de investering zelf te dragen. Dat geeft een luxe uitstraling en elke pagina kun je gebruiken voor je verhaal. Wil je minder kosten, dan kun je de investering verlagen door je relaties er nauw bij te betrekken. Dat kan in de vorm van een advertentie of advertorial. De advertentie kennen we allemaal wel. Een advertorial kent een redactionele aanpak. De deelnemer betaald voor een interview en professionele foto. De vormgeving sluit aan bij de andere redactionele artikelen. Je kunt eigenlijk niet zien dat er voor de pagina betaald is. Het voordeel is dat er op een persoonlijke manier naar diepte gezocht kan worden. Mensen onthouden verhalen nu eenmaal veel beter dan een advertentie.
Relaties hiervoor benaderen is een delicaat proces. De eerste stap zet je dan ook zelf in de vorm van een telefoontje en e-mailbrief met uitleg over het magazine. De vervolgstap, het werkelijke verkopen, kun je beter uitbesteden aan een professionele salestijger. Veel ondernemers zien de acquisitie als 'leuren' voor hun eigen magazine. Dat is het natuurlijk niet; het gaat om elkaar versterken en samen zichtbaar worden. Daar heb je allebei plezier van. Wanneer je de acquisitie uitbesteed, scheelt dat uiteraard wel veel tijd en energie die je voor je bedrijf in kunt zetten. 

De flow
Een goed magazine heeft een lekkere flow. Langere artikelen wisselen we af met korte stukjes tekst. Verhalen met mooi groot beeld worden afgewisseld met meerdere kleine foto's of illustraties. Ik plak de prints van de pagina's altijd op de muur om te kijken of en hoe de flow in het blad tot zijn recht komt. Dat is ook belangrijk als het om een sponsored magazine gaat, omdat de advertenties impact hebben op de beleving. Je ziet dan meteen welke advertentie er lelijk uitspringt en welke je moet wisselen van plaats. 

Vormgeving
Een mooi vormgegeven uitgave straalt succes uit. Dat is al zo wanneer je een pagina inkoopt bij een business glossy. Dus laat staan bij een magazine dat jouw naam draagt! Het is niet alleen leuk maar ook verstandig, om de kleuren en elementen van je huisstijl op te nemen in de vormgeving. Zo ben je op elke pagina bezig met imagoversterking, ongeacht wat er op die pagina te lezen valt. Het vormgeven van een glossy met uitstraling is een vak apart. Wanneer je er weinig of geen ervaring mee hebt, kun je dit het beste door een professional laten doen. Anders kost het je echt bakken met tijd. Ik help je er uiteraard graag bij ;-)

Drukken
Nadat alle pagina's zijn gecontroleerd en goedgekeurd, kan het magazine naar de drukkerij. Tegenwoordig kun je bij heel veel drukkers terecht en kun je ervan uitgaan dat ze allemaal een mooi tijdschrift kunnen afleveren. Er zijn echter nog wel verschillen. Zo zijn er ISO-gecertificeerde drukkerijen als het gaat om MVO en/of duurzaamheid. We kennen inmiddels allemaal wel het FSC-gecertificeerde papier. Maar de inkten en oplosmiddelen die gebruikt worden tellen ook mee. En hoe gaat men om met het personeel? Is er ruimte voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt? Wanneer dit soort zaken belangrijk voor je zijn, kies dan voor een drukkerij die ISO-gecertificeerd is en vermeld het in je magazine. 

Verspreiden
De verspreiding is ook iets waar je vanaf het begin over moet nadenken. Wat vertel je in je magazine en bij wie wil je dat je glossy op de leestafel komt? Afhankelijk van het onderwerp en je doelgroep bekijk ik welke oplage past in het budget en welke kanalen we inzetten voor de verspreiding. Hierbij kun je ook rekening houden met de relaties die wellicht een advertentie willen plaatsen. Wanneer de oplage en doelgroep interessant is, zal de acquisitie minder moeite kosten. 

De kosten 
Het ontwikkelen van een mooie glossy kost tijd en geld. Wanneer je de investering wilt beperken, is een sponsored magazine een interessante optie. Daarbij nodig je al je relaties uit om samen zichtbaar te worden en draag je met elkaar de kosten voor de productie. Ik heb voor het 35-jarig jubileum van Restaurant Poppe een jubileummagazine gemaakt op deze basis. Het magazine werd in een oplage van 12.500 exemplaren gedrukt en verspreid in zowel het restaurant als in hotels en wijken van Zwolle. Door de advertenties in het blad was de investering per tijdschrift indertijd 0,38 cent per stuk. Daar koop je amper een pen voor!

Jubileumglossy helpt je
Samen met Yvonne de Haan ben ik in 2018 gestart met Jubileumglossy. We mochten al een glossy maken voor bijvoorbeeld Leer-werkboerderij De Huppe, Tegelhuys Gieten & Wijhe en TransitieDOEN. Je kunt deze uitgaven online doorbladeren op ons kanaal op ISSUU. Ben je enthousiast geworden? Wanneer je eens wilt brainstormen over een eigen uitgave, neem dan contact met ons op! 

Margriet-Yvonne-Jubileumglossy

Samen met tekstschrijver en storyteller Yvonne de Haan maak ik magazines in ons bedrijf Jubileumglossy. 

Delen

© twistontwerp.nl

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Automatisch inspiratie in je mailbox

Met enige regelmaat schrijf ik blogs over onderwerpen in m'n vakgebied. Wil je op de hoogte blijven en goede tips ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Uiteraard ga ik met zorg om met je persoonlijke gegevens en worden deze niet gedeeld met derden. Uitschrijven kan altijd met de link onderaan elke nieuwsbrief.

Wil je op de hoogte blijven en inspirerende blogs ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief