038 421 03 09
Het is een duidelijke trend: steeds meer mensen benaderen jouw website met een mobiel apparaat. Zelfs van de babyboomers (56+) gebruikt inmiddels al meer dan 50% een smartphone, staat in het ‘What’s happening online’-onderzoek van onderzoeksbureau Ruigrok NetPanel. Mobiel surfen gaat verder dan de tablet en de smartphone alleen: wearable devices, van smartwatch tot ring, zijn in opkomst. Sommigen denken zelfs dat de wearables het gaan overnemen van de smartphone en tablet! Maar zover is het zeker nog niet.
Wearable devices heb je in allerlei uitvoeringen: ook in het formaat van een ring! Bekijk de video van de Smarty Ring maar eens.
De eerste stap: een responsive website
Gevonden worden is super belangrijk en velen steken daarom bakken met geld in SEO (Search Engine Optimalisation). Maar als vervolgens je website niet gelezen kan worden ben je de bezoeker direct weer kwijt! De eerste stap die elke organisatie daarom direct moet nemen is naar een responsive website (als je die nog niet hebt). Een ontwerp dat zich door techniek aanpast aan de grootte van de verschillende beeldschermen, of men de website nu benadert met een Smart-TV, laptop, tablet of smartphone.
Voor Trias Groep ontwikkelde ik in 2014 al een responsive website.
De trend naar meer mobiel is duidelijk ingezet [rapport SIDN en CBS]. Daarom is het van belang om je communicatiestrategie hierop aan te laten sluiten. Klaar zijn voor mobiel is onder meer een responsive website hebben. De volgende stap is om technologie in de zetten die rekening houdt met de context (omgeving) waarin de bezoeker zich bevindt. We zijn toe aan een nieuwe stap in onze internet evolutie, waarbij alles met elkaar verbonden is. We leven in het tijdperk van The Internet of Things: slimme interactieve apparaten, van thermostaat tot connected cars en bijvoorbeeld contactloos betalen met de NFC-chip.
Op de website van StyleCowboys kun je diverse artikelen lezen over domotica.
BMW gaat al heel ver met ‘Connected Drive’. Vanuit je huis kun je op je smartphone zien of je autoruiten al zijn ontdooid en je kunt ermee internetten vanaf een P. Handig als je telefoon geen batterij meer heeft.
Contactloos betalen kan met een speciale chip in je telefoon of bankpas. In feite maak je op dat moment in een fractie van een seconde contact met je bankrekening via internet.
Eén stap verder: contextual design
Contextual design heeft niets met een visueel ontwerp te maken, maar heeft te maken met toegevoegde technische functionaliteit aan de website. Wikipedia zegt hierover: "Contextual Design is een procesontwikkeling waarbij het ontwerp gegevens van de gebruiker centraal stelt." Wat betekent dit nu precies?
Er zijn tal van factoren die invloed hebben op ons gedrag: waar we zijn, waar we naar toe gaan, op welk moment, met welke bedoeling. Deze factoren vormen de basis voor onze informatiebehoefte. Door gebruik te maken van API’s (application programming interfaces) is de website in staat te weten waar je bent en met welk apparaat je de website benadert. Ook informatie over bijvoorbeeld licht/donker of het weer worden razendsnel doorgegeven. De website past hierop zijn informatie aan en daardoor ontvang je onderweg andere informatie dan thuis, of in een andere volgorde. Hieronder vertel ik meer over de variabelen en geef ik voorbeelden.
In basis zijn er drie belangrijke variabelen die invloed uitoefenen op onze beleving van de website. Daarbij is niet één variabele belangrijker dan de andere.
1. De techniek
• Devices
Met welk apparaat wordt de website benaderd? Smart-TV? Smartphone? Wearable device? De behoefte die ik heb wordt mede bepaald door het apparaat dat ik gebruik.
Voorbeeld: de website van RTL4 zou op de smartphone het beste de tv-gids kunnen tonen, maar op een tablet wil ik wellicht video’s van mijn favoriete serie zien.
• Big Data
Voorbeeld: als ik wil sporten zou het fijn zijn om te kunnen zien hoe druk het in de sportschool is en wellicht kan men mij zelfs aangeven wat gemiddeld gesproken de rustige momenten zijn. Of misschien kan mijn supermarkt in de toekomst wel communiceren met mijn koelkast en alvast een concept-boodschappenlijstje opstellen?
2. De gebruiker
• Gedrag
In de analyseprogramma’s kun je prima de hoofdlijnen van surfgedrag uitlezen. Welke informatie wordt het meest gezocht en bekeken?
Voorbeeld: als ik op de website van een bank zoek naar ‘geld lenen’ en ‘verzekeringen’, dan ben ik misschien wel bezig met het kopen van mijn eerste huis. De website zou hierop kunnen reageren met een uitnodiging voor een persoonlijk adviesgesprek.
• Bron
Komt je bezoeker via een zoekopdracht in Google binnen: geef hem heel gerichte informatie door de juiste landingspagina in te stellen. Komt iemand via Facebook? Dan weet je niet precies welk interesse iemand heeft. Geef hem dan verschillende opties om uit te kiezen.
Voorbeeld: wanneer ik een specifiek artikel zoek, bijvoorbeeld een barkruk, dan heb ik geen behoefte aan informatie over andere producten. Maar ik wil misschien wel soortgelijke artikelen zien. Heb ik op een advertentie geklikt in Facebook, dan ben ik wellicht benieuwd naar alle producten die het bedrijf te bieden heeft en wil ik even ‘rond snuffelen’.
• Quantified Self
Steeds meer mensen doen aan ‘selftracking'; ze houden dagelijks bij hoeveel ze bewegen, wat ze eten, wat hun hartslag en bloeddruk is, hoe laat ze naar bed gaan, hoe vaak ze de hond uitlaten of hoeveel luiers ze verwisselen. Omdat het kan, omdat het leuk is en omdat het inzicht oplevert om op basis hiervan betere beslissingen te kunnen nemen. Slimme horloges en Bluetooth-polsbandjes lijken misschien nu nog gadgets voor een enkeling, maar zullen steeds meer gemeengoed worden en overspoelen ons met data. Ons lichaam kent geen geheimen meer. In de zorg, met name ziekenhuizen, wordt het al toegepast om personen te monitoren. Ging dat in het verleden vooral met draadjes aan een apparaat, de komende jaren zal dit steeds vaker contactloos zijn met een wearable.
Voorbeeld: na een slechte nachtrust is de kans veel groter dat ik in ga op die mobiele coupon voor een Red Bull bij het tankstation op weg naar mijn werk.
We willen steeds meer van onszelf weten. Wearable devices worden gebruikt bij het sporten en om je conditie te meten, maar zullen steeds vaker ook in de gezondheidszorg hun intrede doen.
3. De Wereld
• Tijd
Het tijdstip waarop de bezoeker inlogt op de website kan veel vertellen over de reden van het bezoek.
Voorbeeld: Wanneer iemand de website van de supermarkt op zondagmorgen bezoekt, zal hij willen weten of de supermarkt open is. Presenteer hem lekkere ontbijt/lunchproducten. Bezoekt iemand de website ‘s avonds om 19.30 uur, dan wil hij misschien de bezorgdienst van de supermarkt ontdekken.
• Plaats
Ook waar je bent bepaalt welke content relevant voor je is.
Voorbeeld: Zit de bezoeker in uw restaurant, dan is dat het perfecte moment om naar een recensie te vragen (op Foursquare of Yelp). Is de bezoeker thuis, dan wil hij misschien de menukaart zien en het telefoonnummer om te reserveren.
• Onderweg
Onderweg zijn de behoeften anders dan thuis of op kantoor.
Voorbeeld: Wanneer het duidelijk is dat de bezoeker onderweg is, dan is het handig om het bezoekadres over te kunnen nemen in de GPS. Is de bezoeker thuis dan zijn wellicht de reistijden naar uw bedrijf interessanter. Zoek je op ‘pizza’ op je laptop dan zit je waarschijnlijk thuis en wil je een afhaalpizza bestellen, doe je dit mobiel dan zoek je misschien een leuk pizzarestaurant.
• Het weer
Zon of regen: mensen gedragen zich heel anders bij verschillende soorten weer.
Voorbeeld: Zit de bezoeker op het terras in de zon, dan wil hij waarschijnlijk gratis WiFi en iets fris drinken. Een receptenwebsite doet er bij prachtig zomerweer in november beter aan om een salade te presenteren dan een stamppotten-gerecht.
Contextual apps: Uber, Peerby of SnappCar
Het lijkt wellicht voor sommigen nog ver weg, maar contextual design is here to stay. Er zijn al heel wat zaken die nu al geïntegreerd kunnen worden: het weer, de locatie en lichtsensoren die aangeven of het donker of licht is bijvoorbeeld. Er wordt ook al gewerkt aan het aflezen van emoties op het gezicht van de lezer of het raden van het geslacht op basis van de naam (ja, ja, ik weet het, maar dat is weer een andere discussie). De techniek die dit allemaal mogelijk maakt wordt door API’s geregeld. Een interessant Twitteraccount dat je hierover kunt volgen is @programmableweb.
Er zijn al diverse apps die gebruik maken van contextual techniek. Uber, de nieuwe particuliere taxiservice, is zo’n SoLoMo (social local mobile)-voorbeeld. Andere voorbeelden zijn Peerby of SnappCar. Lees deze blog voor nog meer voorbeelden.
Peerby koppelt buurtbewoners aan elkaar en laat hen gemakkelijk van elkaar spullen lenen.
Snappcar: huur een auto in de buurt
Conclusie
De eerste stap die iedereen zo snel mogelijk moet maken is beschikbaarheid (responsive design) waardoor je in ieder geval de mobiele bezoeker serieus neemt. Wanneer je niet weet waar je op moet letten kan ik je daarbij helpen. Lees in ieder geval alvast mijn online magazine over Responsive Webdesign. Context en relevatie zijn de sleutelwoorden voor succes in de toekomst. Wil je daar eens over sparren maak dan een vrijblijvende afspraak.
Vond je deze blog interessant? Delen mag, graag zelfs!
Of schrijf je hieronder in voor mijn nieuwsbrief en ontvang nieuwe artikelen in je mail.
[Bronnen: wijs.be, Wikipedia, Frankwatching, CBS, PIN.nl, Marketingfacts, SIDN]
Delen
© twistontwerp.nl
Met enige regelmaat schrijf ik blogs over onderwerpen in m'n vakgebied. Wil je op de hoogte blijven en goede tips ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Uiteraard ga ik met zorg om met je persoonlijke gegevens en worden deze niet gedeeld met derden. Uitschrijven kan altijd met de link onderaan elke nieuwsbrief.