Twist-Ontwerp-Hoe-Schrijf-Ik-Een-Persbericht

Hoe schrijf ik een goed persbericht?

Kom zonder kosten bij je doelgroep onder de aandacht

Het schrijven van een goed persbericht is belangrijk. Wanneer het bericht geplaatst wordt, komt je bedrijf of organisatie zonder kosten bij een grote groep mensen in beeld. En wie wil dat nu niet? Maar het gebeurt vaak genoeg dat persberichten linea recta de prullenbak ingaan omdat ze niet op de juiste manier zijn geschreven. Ik geef je een aantal tips die je kunnen helpen ervoor te zorgen dat een persbericht wél wordt geplaatst.

Tijdens het schrijven van een persbericht moet je eigenlijk niet meer denken als ondernemer, maar jezelf in de positie van de journalist plaatsen. Kan de journalist mijn persbericht zó overnemen? Wat belangrijk is om te onthouden is het feit dat een persbericht geen advertentie is, maar een nieuwsbericht. Een nieuwsbericht dat aan journalistieke eisen moet voldoen. Beperk daarom de reclame-uitingen in het bericht, wees zakelijk en objectief en formuleer duidelijk en to-the-point. Bepaal ook eerst hoe nieuwswaardig je nieuws eigenlijk is. Gooi niet om elk wissewasje een persbericht de deur uit, maar alleen om de echt nieuwswaardige gebeurtenissen zoals een gewonnen prijs, een nieuwe locatie of een jubileum.

Opbouw
Uiteraard zet je boven aan de pagina groot: PERSBERICHT, gevolgd door een datum en een plaats. Zo is meteen duidelijk waar het om gaat en hoeft de journalist niet eerst het bericht door te spitten. Daarna volgt de kop van je artikel. Een nieuwswaardige kop die je artikel in één zin samenvat. Vermijdt in de kop en in de rest van je artikel woorden die te overdreven zijn zoals ‘uniek’ of ‘de mooiste’. Dit soort reclameuitingen zullen niet snel worden overgenomen.

Introductie
De eerste alinea, ook wel de introductie of de lead genoemd, is meestal rond de vier à vijf regels en bevat rond de 25 of 30 woorden. Hierin moet het belangrijkste nieuws worden vermeld, zo duidelijk mogelijk. Voor houvast kun je de vijf w’s en de h in gedachte houden: Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Hoe?

Het bericht
De eerste alinea die je schrijft na de introductie moet aansluiten op je kop. Ook hierin schrijf je het belangrijkste nieuws, al moet het nu natuurlijk wat uitgebreider met meer details. In de rest van de alinea’s geef je een toelichting op dat belangrijkste nieuwsfeit. Zorg ervoor dat de alinea’s niet langer zijn dan ongeveer vijf regels. En onthoudt dat je persbericht oprolbaar is: zet het onbelangrijkste nieuws onderaan, het belangrijkste nieuws bovenaan. Mochten alle alinea’s behalve de eerste dan wegvallen, houdt je toch een zinnig nieuwsbericht over. Gebruik tussenkopjes om de structuur van het bericht aan te geven en om ervoor te zorgen dat de aandacht getrokken wordt als je bericht wordt gescand.

Schrijfstijl
In persberichten kun je het beste een actieve vorm in het schrijven gebruiken en zoveel mogelijk de tegenwoordige tijd gebruiken. Voorbeeld: “Twist Ontwerp organiseert een workshop” en dus niet: “Een workshop wordt georganiseerd door Twist Ontwerp”. Verder leest het prettig als het nieuwsbericht een goede balans heeft tussen zakelijke en feitelijke informatie en persoonlijke toevoegingen zoals quotes. Herhaling is dan weer niet verstandig, dat haalt het ritme uit je tekst. Probeer synoniemen te zoeken als je een woord vaker gebruikt. Gebruik geen zakelijk jargon of heel moeilijke woorden.

De afsluiting
Je sluit het bericht af met een persoonlijke boodschap voor de journalist die jouw bericht moet plaatsen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door het simpele “EINDE BERICHT” of bijvoorbeeld: “ NOOT VOOR DE JOURNALIST” of “NIET VOOR PUBLICATIE”. Vermeld daarna een verwijzing naar verdere informatie, algemene informatie over je bedrijf en vervolgens contactgegevens.

Samengevat:
Bovenaan: PERSBERICHT (+ datum en plaats) gevolgd door een kop. De eerste alinea bevat het nieuws (vijf w’s + h). Volgende alinea’s meer details. Geen jargon, reclametaal of moeilijke woorden. Actieve schrijfstijl, tegenwoordige tijd. Oprolbaar schrijven: belangrijkste nieuws bovenaan, minder belangrijk nieuws onderaan. Afsluiten met contactgegevens, informatie over bedrijf en verwijzing naar verdere info.

Vond je deze blog interessant? Delen mag, graag zelfs.

Delen

© twistontwerp.nl

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Automatisch inspiratie in je mailbox

Met enige regelmaat schrijf ik blogs over onderwerpen in m'n vakgebied. Wil je op de hoogte blijven en goede tips ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Uiteraard ga ik met zorg om met je persoonlijke gegevens en worden deze niet gedeeld met derden. Uitschrijven kan altijd met de link onderaan elke nieuwsbrief.

Wil je op de hoogte blijven en inspirerende blogs ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief

Versturen