World_social_communication

Hoe maak je online klantcontact persoonlijk?

Trends en ontwikkelingen in online klantcontact

Op 18 november 2015 was ik als spreker uitgenodigd door Kennispoort en Startpunt Windesheim in het kader van de Global Entrepreneurship Week Nederland. Uiteenlopende deelnemers kleurden de avond sfeervol in; van starters tot door de wol geverfde ondernemers bezochten Twiner 2.0 in De Kantine in Zwolle (leuke locatie!).

Het thema van de avond was 'Innovations in the human dimension', vrij ingevuld door Joop de Haan als Presentatiedokter (hoe maak je persoonlijk contact voor een volle zaal?), Annemieke Tissink van Puurst Ondernemersacademie (hoe wordt je succesvol in je business?) en ondergetekende (hoe maak je online klantcontact persoonlijk?).

Iedereen is online
Tegenwoordig hebben 4 op de 5 Nederlanders een smartphone en in 60% van de huishoudens is 1 of meerdere tablets in gebruik. Ik mag dus best wel stellen dat iedereen online is tegenwoordig. Het CBS berichtte dat in 2014 al 10,4 miljoen mensen online inkopen deden (leeftijd tussen 12-75 jaar) en tweederde van de bedrijven in Nederland inmiddels social media accounts in gebruik heeft. Nu we allemaal eerst Googelen voor we iets kopen, kun je ervan uitgaan dat het eerste contact met jouw bedrijf waarschijnlijk online plaats vindt. Hoe ben jij vindbaar? En vertelt jouw website het juiste verhaal, up-to-date? En zijn er voldoende conversiekansen ingebouwd?

Wist je dat er nog tal van bedrijven zijn die op hun website of blog geen sharingopties hebben? Echt!

Internet heeft ons leven compleet veranderd. Door de ontwikkelingen online zie je steeds meer nieuwe businessmodellen ontstaan, die gebruik maken van deze mogelijkheden. Waarbij je online start (onpersoonlijk) en persoonlijk eindigt (door iemand te ontmoeten bijvoorbeeld). Zo is er ruilen.nl waar je spullen met elkaar kunt ruilen. Je biedt iets aan en vraagt iets anders terug, heel grappig.

Twistontwerp-ruilen

Er zijn ook leensites (Peerby), huursites (Snappcar), doorgeefsites (weggeefwinkel), samen gebruiken-sites (Bookcrossing) en crowdfundingsites (Geldvoorelkaar). Al deze sites waren er niet geweest als internet niet zo sterk en interactief was. De overeenkomst? Deze websites (lees bedrijven) leveren diensten aan communities.

Seats2meet
Een goed voorbeeld van een bedrijf dat de kracht van communities inzet voor haar business is Seats2meet. Hier kun je niet zomaar alleen flexibele werkplekken huren, maar zij voegen iets toe dat meerwaarde biedt waardoor mensen in de auto stappen en niet thuis blijven werken. Wanneer je je kennis en kunde deelt, mag je er gratis eten en drinken. En men ontwikkelde speciale software voor 'serendipity'; toevallige ontdekkingen. Als je de website bezoekt en je klikt op 'people present' zie je de locaties en wie er aanwezig is. Als lid van de community van Seats2meet kun je gericht op zoek naar mensen die je zou willen ontmoeten. Bijvoorbeeld om samen aan een project te werken of omdat je elkaar iets te bieden hebt. Of het bedrijf succesvol is met dit businessmodel weet ik eigenlijk niet, maar het gaat mij hier om de trend. Een onderneming die online inzet (onpersoonlijk) en offline mensen weet te binden (persoonlijk) en daar geld mee verdient.

Andere voorbeelden zijn AirBNB, Thuisafgehaald, Snappcar en 1%Club.

Misschien denk je: 'Ja maar dit is allemaal B2C en ik werk B2B. Dus voor mij werkt dat niet'. Maar ik heb ook voorbeelden van succesvolle internetondernemers die zich richten op de businessmarkt. Bijvoorbeeld Aartjan van Erkel, Eelco de Boer of Dennis J. Janssen. Deze ondernemers willen minder hard werken en wel goed geld verdienen. Of niet te vergeten Stijn en Rogier, die mensen leren hoe zij hun kennis online kunnen verkopen. De overeenkomst tussen deze ondernemers is, dat zij veel kennis gratis weggeven, bijvoorbeeld in webinars en blogs, maar geld vragen voor online trainingen of bijeenkomsten op locatie. Eelco de Boer vraagt 19.000 euro voor een 1:1 training, waarbij hij je precies leert wat hij zelf toepast. Deze ondernemers zetten in op zichtbaarheid en deelopties (facebook ads, inzet van blogs, vlogs, webinars, sharingoptions etc.) en geven zoveel weg dat mensen vertrouwen krijgen in hun expertise en dan bereid zijn ervoor te betalen. Zij bieden veel waarde gratis aan en verdienen daarmee enorm veel credits. Want hoe leuk is het om tips en informatie gratis te kunnen delen met je netwerk? Ze werken van onpersoonlijk (ads, blogs, vlogs) toe naar steeds persoonlijker (emailings, webinars en live videostreams). Online contact persoonlijk maken? Het kan met de nieuwe media heel gemakkelijk!

Van onpersoonlijk naar persoonlijk
En hoe val jij op in je branche? Door iets te doen wat (nog) niemand van je concurrenten doet! Daarom hebben we bij Twiner 2.0 met ruim 35 ondernemers geëxperimenteerd met Periscope. Deze filmpjes blijven maar 24 uur online staan, dus je moet erbij zijn om het mee te maken. 

---------
P.S. De Prezi die bij mijn presentatie hoort vind je hier. (Update: het social medium Blab is alweer van de markt verdwenen).

Deze blog verscheen eerder op mijn Linkedin-account. Vond je 'm leuk? Ken jij andere online ontwikkelingen die je belangrijk vindt en met mij wilt delen? Je reactie is welkom! En delen van deze blogpost met vrienden of je netwerk mag natuurlijk altijd!

Delen

© twistontwerp.nl

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Automatisch inspiratie in je mailbox

Met enige regelmaat schrijf ik blogs over onderwerpen in m'n vakgebied. Wil je op de hoogte blijven en goede tips ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Uiteraard ga ik met zorg om met je persoonlijke gegevens en worden deze niet gedeeld met derden. Uitschrijven kan altijd met de link onderaan elke nieuwsbrief.

Wil je op de hoogte blijven en inspirerende blogs ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief