038 421 03 09
Ik ben een fan van e-mailmarketing. Het is persoonlijk, goedkoop en gemakkelijk om met emailmarketing contact te houden met je klanten en nieuwe contacten op te bouwen. Wanneer je regelmatig een email stuurt blijf je top-of-mind. De ontvanger ziet waar jij mee bezig bent en welke oplossingen je aanbiedt aan je klanten. Voor je het weet heb je een bestelling of gesprek in je agenda staan. Door je kennis te delen bouw je aan je relatie. Vertrouwen is heel belangrijk. En vertrouwen winnen gaat stapje voor stapje. Met emailmarketing!
'The money is in the list'
Hoe bouw je nu een groeiende emaillijst op? Vroeger kochten mensen wel eens adressenlijsten op, maar wat koop je dan eigenlijk? Los van het feit dat de Nederlandse Spamwetgeving je verbied om mensen zomaar emails te sturen, wil je toch het liefst alleen geïnteresseerden op je lijst? Doe dat dus nooit! Ik heb in de loop van de tijd een enorme berg aan tips voorbij zien komen, die je helpen bij het vergroten van je adressenbestand op een natuurlijke manier. En daaruit heb ik in deze blog weer 10 tips voor je op een rij gezet. De tips in deel 1 lees je hier
Wanneer je op een beurs of evenement staat, maak dan van de gelegenheid gebruik om emailadressen in te zamelen. Zet een grote kom of schaal neer en vraag de bezoekers om hun visitekaartje. Aan het einde van de dag wordt een gelukkige winnaar getrokken. En iedereen die meedoet wordt ingeschreven in je mailbestand.
Vast niet al je klanten en levernaciers zijn ingeschreven voor je nieuwsbrief. Stuur daarom een persoonlijk verzoek aan jouw relaties die nog niet zijn ingeschreven of ze jouw nieuwsbrief willen ontvangen. Maak wel meteen duidelijk welk voordeel ze hebben door zich in te schrijven. Zo kun je er al een voorbeeld bij voegen, waardoor ze zien wat de nieuwsbrief inhoudt. En plaats een link naar je archief online, waardoor ze even kunnen kijken of het interessant voor ze is.
Neem een knop op in je nieuwsbrief waarmee de brief gemakkelijk kan worden doorgestuurd aan derden. Niets werkt beter dan mond-tot-mond reclame! Ook sharing-buttons naar Facebook, Twitter en Linkedin zijn handig.
Vaak is je lijst met contacten in Linkedin zeer uitgebreid. Niet alleen je klanten en leveranciers, maar ook allerlei netwerkrelaties houden via Linkedin contact. Een eenvoudige manier om je mailinglist uit te breiden is om deze contact te vragen of zij je nieuwsbrief willen ontvangen. Ook hier geldt: stuur een link of voorbeeld mee.
De eerste tip in deel 1 van deze serie, was de tip om een gratis E-book aan te bieden op je website. Maar die aanbieding kun je natuurlijk ook delen in de groepen op Linkedin waar je lid van bent. Bekijk eerst even uit hoeveel leden een groep bestaat en kies vervolgens de grootste groepen om je incentive in te delen.
Je aanbieding kun je ook op Twitter delen. Vergeet dan niet om een retweet te vragen (RT), want wanneer mensen jouw aanbod aantrekkelijk vinden willen ze vaak ook wel delen met anderen.
Mensen abonneren zich niet zomaar op je nieuwsbrief. We krijgen allemaal al meer dan genoeg post per dag! Zorg er daarom voor dat je nieuwsbrief waardevol en relevant voor hen is. Zet je nieuwsbrieven online in een archief. Dit zorg voor extra bezoekers op je website (SEO) en mensen krijgen een idee wat ze kunnen verwachten.
Deze tip is niet voor iedereen weggelegd. Maar wanneer je het durft en de tijd hebt om het goed voor te bereiden, is het geven van een online webinar een super goed idee. Mensen die je webinar volgen moeten zich hiervoor inschrijven en staan daarmee direct op jouw emaillijst. Met een webinar bevestig je jouw expertise, werk je aan je imago en vergroot je je zichtbaarheid.
Een goede tip om je zichtbaarheid enorm te vergroten, is om online te adverteren. Dat kan bijvoorbeeld met Google Adwords, Facebook Ads of Twitter Cards. Je kunt heel gemakkelijk instellen welke doelgroep je wilt bereiken en hoeveel geld je wilt besteden. Met name Facebook Ads werken perfect als je een gratis weggever aanbiedt.
Wil je geen geld uitgeven en toch Facebook inzetten voor je gratis weggever, dan kun je natuurlijk een statusupdate plaatsen. Maar denk ook eens aan het omslag van je bedrijvenpagina. Je kunt aan de afbeelding een link koppelen. Plaats hiervoor eerst de afbeelding. Klik erop en dan op het knopje 'bewerken' rechts naast de foto. In het tekstvak kun je je incentive plaatsen en een link naar de inschrijfpagina.
Starten met emailmarketing?
Wanneer je nog niet serieus met emailmarketing aan de slag bent , kan het soms lastig zijn om te starten. Welk pakket ga je gebruiken, welke onderwerpen ga je aansnijden, hoe zet je emailmarketing op een succesvolle manier in? Wanneer je hulp wilt bij je keuzes, maak dan een afspraak. Dan kijk ik samen met jou welke oplossing het beste bij jou en je bedrijf past. En als het nodig is, help ik je met de start en inrichting van de workflow.
Al langer bezig en toe aan de volgende stap?
Wanneer je al langer bezig bent met emailmarketing heb je vast wel gemerkt dat het uitstekend werkt. Maar haal jij alles eruit wat erin zit? Een paar dingen die je kunt doen om tijd te besparen en meer respons te creëren, zijn bijvoorbeeld personalisatie, automation en A/B-testen. Wil jij meer respons en conversie, bel dan voor een afspraak. We kijken samen naar je huidige activiteiten en op basis van je doelgroep, doelstellingen en budget maken we een emailcampagne waar de vonken van af springen!
Delen
© twistontwerp.nl
Met enige regelmaat schrijf ik blogs over onderwerpen in m'n vakgebied. Wil je op de hoogte blijven en goede tips ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Uiteraard ga ik met zorg om met je persoonlijke gegevens en worden deze niet gedeeld met derden. Uitschrijven kan altijd met de link onderaan elke nieuwsbrief.