tips-voor-emailmarketing-deel-2

De beste tips om je emaillijst te laten groeien (deel 1)

Met emailmarketing meer succes in je business

Ik ben een fan van e-mailmarketing. Het is persoonlijk, goedkoop en gemakkelijk om met emailmarketing contact te houden met je klanten en nieuwe contacten op te bouwen. Wanneer je regelmatig een email stuurt blijf je top-of-mind. De ontvanger ziet waar jij mee bezig bent en welke oplossingen je aanbiedt aan je klanten. Voor je het weet heb je een bestelling of gesprek in je agenda staan. Door je kennis te delen bouw je aan je relatie. Vertrouwen is heel belangrijk. En vertrouwen winnen gaat stapje voor stapje. Met emailmarketing!

'The money is in the list'
Hoe bouw je nu een groeiende emaillijst op? Vroeger kochten mensen wel eens adressenlijsten op, maar wat koop je dan eigenlijk? Los van het feit dat de Nederlandse Spamwetgeving je verbied om mensen zomaar emails te sturen, wil je toch het liefst alleen geïnteresseerden op je lijst? Doe dat dus nooit! Ik heb in de loop van de tijd een enorme berg aan tips voorbij zien komen, die je helpen bij het vergroten van je adressenbestand op een natuurlijke manier. En daaruit heb ik in deze blog alvast 10 tips voor je op een rij gezet.

tip-1-schrijf-een-e-book

1: Geef een E-book kado

Wie krijgt er niet graag een kadootje? We zijn er dol op! Geef daarom op je website een interessante E-book weg en vraag hiervoor in de plaats naam en emailadres. Weggevers zijn er overigens in vele vormen. Denk ook aan een whitepaper, kortingscode, gratis proefles (how-to-video of training) of gratis productmonster.

tip-2-onder-email

2: Promoot via email

We hebben via email regelmatig contact met klanten en prospects. Zet daarom standaard onder je adresgegevens een link naar de inschrijfpagina van je nieuwsbrief en vertel erbij wat de voordelen van inschrijven zijn. Een link naar de meest recente nieuwsbrief online is ook een goed idee.

tip-3-pop-up-website

3: Pop-up op je website

Mensen vinden het irritant zeggen ze, maar uit onderzoek blijkt dat het fantastisch werkt: een pop-up op je website. Vraag bezoekers om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Wanneer je twijfelt, vertraag de pop-up dan en laat 'm pas na 1 minuut zien. Dan weet je zeker dat de bezoeker geïnteresseerd is in jouw website.

tip-4-status-updates

4: Status updates

Het is een goed idee om met een bepaalde regelmaat een update te plaatsen over je nieuwsbrief op je social media kanalen. Vergeet er dan niet een call to action bij te plaatsen in de vorm van een link naar de inschrijfpagina.

tip-5-facebook-tab

5: Facebook-tab

Maak op je bedrijfspagina op Facebook onder een aparte tab een inschrijfformulier voor je nieuwsbrief aan. Koppel er een gratis weggever (incentive) aan. Verspreid dit onder je Facebookfans.

tip-6-kennis-delen

6: Deel je kennis

Wanneer je regelmatig blogt, persberichten verstuurd of bijvoorbeeld een interview geeft, is dat een goede mogelijkheid om je nieuwsbrief onder de aandacht te brengen. Schrijf dat er meer artikelen of nieuws te vinden is op je website en dat mensen automatisch op de hoogte kunnen worden gehouden als ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Met de link naar het inschrijfformulier natuurlijk erbij.

tip-7-joint-promotion

7: Joint promotion

Als je een bedrijf kent die een nieuwsbrief verstuurd waarmee je wel eens samenwerkt, kun je vragen of ze een kort artikel willen opnemen over jouw bedrijf in de nieuwsbrief. Uiteraard met een link naar de inschrijfpagina. Wanneer jij hetzelfde doet ontstaat er een slimme kruisbestuiving waar beide bedrijven van profiteren.

tip-8-persoonlijke-contacten

8: Persoonlijk contact

Wanneer je mensen ontmoet op een netwerkbijeenkomst, congres, borrel of andere bijeenkomst en je hebt een leuk gesprek gehad, vraag hen dan of je de nieuwsbrief mag sturen en wissel contactgegevens uit. Ook de buitendienst en service-medewerkers komen regelmatig bij klanten over de vloer. Instrueer hen om toestemming te vragen voor het versturen van de nieuwsbrief. Verzamel bij zoveel mogelijk contactmomenten nieuwe emailadressen. Het moet een gewoonte worden!

tip-9-andere-contactmomenten

9: Andere contactmomenten

Van envelop tot verpakkingsdoos en van emailbericht tot pakbon. Elk contactmoment biedt kansen om je nieuwsbrief te promoten. Gebruik ze!

tip-10-beperk-informatie

10: Beperk de informatie

Vraag niet meer informatie dan strikt noodzakelijk is voor de inschrijving. Eigenlijk is het emailadres al voldoende. Hoe laagdrempeliger hoe beter! Ik vraag zelf ook de voor- en achternaam, om mijn mails te kunnen personaliseren. Wanneer het inschrijfformulier erg lang is, moet er een forse tegenprestatie tegenover staan, anders schrijft men zich niet in. Biedt mensen de kans om hun gegevens zelf aan te vullen of aan te passen wanneer zij dat willen. Geef daarbij duidelijk aan over hoe jij omspringt met hun privégegevens en maak er nooit misbruik van.

Starten met emailmarketing?
Wanneer je nog niet serieus met emailmarketing aan de slag bent , kan het soms lastig zijn om te starten. Welk pakket ga je gebruiken, welke onderwerpen ga je aansnijden, hoe zet je emailmarketing op een succesvolle manier in? Wanneer je hulp wilt bij je keuzes, maak dan een afspraak. Dan kijk ik samen met jou welke oplossing het beste bij jou en je bedrijf past. En als het nodig is, help ik je met de start en inrichting van de workflow.

Al langer bezig en toe aan de volgende stap?
Wanneer je al langer bezig bent met emailmarketing heb je vast wel gemerkt dat het uitstekend werkt. Maar haal jij alles eruit wat erin zit? Een paar dingen die je kunt doen om tijd te besparen en meer respons te creëren, zijn bijvoorbeeld personalisatie, automation en A/B-testen. Wil jij meer respons en conversie, bel dan voor een afspraak. We kijken samen naar je huidige activiteiten en op basis van je doelgroep, doelstellingen en budget maken we een emailcampagne waar de vonken van af springen!

Delen

© twistontwerp.nl

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Automatisch inspiratie in je mailbox

Met enige regelmaat schrijf ik blogs over onderwerpen in m'n vakgebied. Wil je op de hoogte blijven en goede tips ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Uiteraard ga ik met zorg om met je persoonlijke gegevens en worden deze niet gedeeld met derden. Uitschrijven kan altijd met de link onderaan elke nieuwsbrief.

Wil je op de hoogte blijven en inspirerende blogs ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief