038 421 03 09
Hoe kun je nu als ondernemer bijblijven in die supersnel veranderende digitale wereld? Mijn advies: laat je niet gek maken, maar hou wel in de gaten welke kant het op gaat. Bijgaand deel ik daarom 8 trends in webdesign. Bekijk na het lezen van deze blog eens kritisch je eigen website. Tevreden? Houden zo! Niet tevreden? Ik geef je graag advies hoe het beter kan.
Van tekentafel naar The Internet of Things
Jaren geleden startte ik op een zolderkamertje met een tekentafel en een aantal Rotringpennen m’n eigen ontwerpbureau. Van de tekentafel naar de Apple veranderde in eerste instantie weinig aan mijn werk: eigenlijk bleef het creatieve deel vooral gebaseerd op stiften en foamboard en was de computer het nieuwe gereedschap om de werktekeningen te maken. Ik herinner mij de eerste keer dat we over internet spraken, nu ruim 20 jaar geleden. Internet? Is dat zoiets als een bedrijfsbrochure, maar dan digitaal?
Inmiddels is er al lang Web 2.0, waarbij interactie en social sharing de normen zijn. The Internet of Things staat bonzend voor de deur, waarbij we met onze smartwatch, elektrische auto of thermostaat overal en altijd gekoppeld zijn aan het internet, gegevens kunnen uitlezen en apparaten kunnen aansturen. Big Data voor de marketeers. Bijblijven valt niet mee, de ontwikkelingen gaan razendsnel. Maar toch zijn er duidelijke trends waarneembaar. In deze blog een aantal trends in webdesign.
8 Trends in webdesign
1. mobile first
Door de enorme toename van mobiele devices worden websites nu anders ontworpen dan voorheen. Was vroeger een grid van 960 pixels de norm, door de komst van smartphones en tablets hebben de websites van de toekomst geen vaste maten meer. We scrollen en swipen erop los. Dit dwingt ontwerpers goed na te denken over de ideale gebruikerservaring op de verschillende schermgroottes. Daarbij wordt nu eerst een ontwerp gemaakt voor het kleinste scherm, waarbij er prioriteiten gesteld moeten worden. De vormgeving en keuzes voor de smartphone werken door in het ontwerp voor de grotere schermen. Een techniek als responsive webdesign maakt het mogelijk om binnen 1 werkomgeving voor alle devices een website in te richten. Wanneer je in 2014 besluit je website aan te passen, neem dan meteen de stap naar responsive design. Het gebruik van mobiel internet neemt alleen maar hand over hand toe. Met een responsive website is je site ook mobiel leesbaar en ben je klaar voor de nieuwe generatie.
Een trend die al wat langer aan de gang is, is het gebruik van cards (of tiles). De komst van nog kleinere schermpjes, zoals bij de wearables (smartwatches en Google Glass) zorgen ervoor dat deze trend verder doorzet. Een website zoals Pinterest is helemaal gebaseerd op cards.
Lees hier een interessant artikel over cards
2. toegankelijk, kwaliteit en inhoud
Content is King. Dat was het en dat blijft voorlopig ook zo. Om de gebruikers de best mogelijke interactieve ervaring te geven moet de inhoud nuttig, informatief en toegankelijk zijn. Door de toegevoegde waarde houden we de bezoeker langer vast en… komen ze ook weer terug! We zien twee trends als het gaat om tekst: enerzijds gaan we steeds minder teksten plaatsen en wordt beleving belangrijk. In plaats van tekst wordt er gekozen voor iconen, pictogrammen, tabellen en andere visuele mogelijkheden om informatie te delen. Anderzijds zien we juist dat er websites zijn die veel meer teksten gaan plaatsen. Met name de doelgroep die kiest voor diepgang wil meer informatie om er wijzer van te worden. Je kunt dus eigenlijk nooit teveel informatie aanbieden. Denk wel na hoe je dit gaat doen. Interne links naar dieper gelegen pagina’s vindt Google om te smullen!
Lees op Frankwatching: contentmarketing 8 goede voornemens voor 2014
Of: content delen zit tussen je oren
En op MKB Servicedesk: content is king
Protaal schrijft over het schrijven van goede titels om je lezer de tekst in te trekken
3. unieke illustraties
Na de fotorevolutie zien we dat illustraties weer populair zijn. Geen wonder, want een speciaal voor jouw bedrijf ontworpen illustratie geeft een unieke beleving en herkenbaarheid die een foto bijna niet kan evenaren. Er zijn webdesigners die de illustraties alleen op sommige pagina’s gebruiken terwijl er zelfs designs zijn die alleen op illustraties zijn gebaseerd. Een illustratie helpt bij het overbrengen van de boodschap en doet dit vaak sneller en eenvoudiger dan woorden. Daarnaast geven illustraties een andere energie en beleving; er is geen twijfel mogelijk dat ze het ontwerp meer gedenkwaardig maken. Nog een plusje voor illustraties ten opzichte van fotobeelden is dat ze veel sneller geladen kunnen worden. En dat is mobiel dan weer erg fijn.
Klik op de illustratie hieronder om de website van Pete Nottage te bekijken, hij is erg leuk ;-)
4. een quote en groot
Wanneer je over het web surft zul je ontdekken dat steeds meer nieuwe websites gebruik maken van grote teksten. Een trend is het plaatsen van een quote, bij voorkeur over een aflopende foto heen direct op de home- of landingspagina. Geen drukke pagina’s meer waarop je niet weet waar je moet beginnen, maar een snelle, directe boodschap. Het geeft de bezoeker een indruk op welke wijze het bedrijf opereert en maakt nieuwsgierig naar wat er verder op de website te vinden zal zijn. Van websites tot mobiele apps, iedereen houdt ervan om op grote teksten te klikken. En het gaat toch om conversie?
Steeds meer designers gebruiken een select aantal lettertypes en gaan voor formaat. Wanneer je gebruik maakt van 1 grote achtergrondfoto, maak het dan extra rustig en kies voor 1 lettertype. Dat maakt je boodschap duidelijk er leidt niet af van de essentie. Gebruik geen ingewikkelde woorden of zinnen, zodat de boodschap vlot over komt. Geef je tekst voldoende aandacht door veel ruimte rondom de tekst vrij te houden. Tot slot: selecteer de afbeelding zorgvuldig, waardoor hij de tekst optimaal ondersteunt.
5. video’s vervangen tekst en statische beelden
Eén foto zegt meer dan 1000 woorden is het gezegde. Wat zou dan voor een video gelden? We kennen video bijvoorbeeld ter introductie van een bedrijf, ter vervanging van een handleiding of voor een snelle indruk van een workshop. Hiervoor wordt vaak gebruik gemaakt van het ‘inframen’ van YouTube-films.
De komst van kleine, goedkope videocamera’s hebben video voor steeds meer bedrijven bereikbaar gemaakt. Deze ‘flip’camera’s zijn geschikt voor het maken van een blog of voor het geven van een korte indruk van een training. Wil je echt impact maken, dan is het raadzaam een professionele cineast in te schakelen. Niet alleen is de beeldkwaliteit dan veel beter, maar ze helpen bij het schrijven van het script, het opnemen van het geluid en monteren de film tot een gedenkwaardig eindproduct dat echt voor je bedrijf werkt. Een prachtig voorbeeld is de website van Active Theory. Kijk ook even bij Anonymous. video geeft meteen beleving.
6. less is more
Minder = meer! Minimalisme neemt de webwereld over. Wie wil er nog kijken naar pagina’s boordevol afbeeldingen, foto’s, tekst en storende advertenties? Een opgeruimde pagina navigeert makkelijker en is beter te begrijpen. Ontwerpers kiezen voor minimalisme om de kwaliteit en bruikbaarheid van de website te verbeteren.
De beste aanpak is om na te denken over de essentiele (onmisbare) elementen. Verwijder steeds meer elementen tot je weet dat er nu echt niets meer vanaf kan. Bedenk dat dit voor zowel tekst als beeld geldt. Wanneer het ontwerp zo wordt vereenvoudigd, is vorm en restvorm cruciaal. Een goede letterkeuze en minimale tekst kunnen wonderen doen wanneer ze op de juiste plaats gezet zijn. Gebruik herhaling om het effect te versterken.
7. flat design
Een nieuwe trend is ‘flat design’. Dit is een ontwerpfilosofie die naar eenvoud, duidelijkheid en eerlijkheid van materialen in de gebruikersinterfaces streeft. In platte ontwerpen zie je zelden dimensionaliteit, schaduweffecten of perspectief. In plaats daarvan wordt gekozen voor eenvoudige rechte lijnen, zo min mogelijk buttons of knoppen, gedurfde kleurcombinaties en vierkante belijning. In 2013 werd ‘flat design’ al volop geïntroduceerd en dit zal voorlopig nog wel een stijl zijn die beklijft. Niet in de laatste plaats door de snellere laadtijd op mobiele devices.
8. story telling
Een website wordt steeds minder een online catalogus en steeds meer een verhaal dat wordt gedeeld, een beleving. Door de introductie van internet op mobiele devices is verticaal scrollen gemeengoed geworden (parallax). Je klikt niet meer van pagina naar pagina, maar scrollt naar beneden van de ene wereld in de andere. Er wordt gebruik gemaakt van woorden, illustraties, typografie, video’s, foto’s, kleur, pictogrammen en symbolen – vaak animeren ze in en uit zoals te zien is op de website van Tinke. Eenvoudige heldere content samen met ondersteunende design-elementen helpen een rijke merkbeleving en geweldige webervaring voor de bezoeker te genereren. Ik wou dat wij die site hadden ontworpen, zo mooi.
In de voorbeelden zie je het terug: ook combinaties van meerdere trends komen voor. Hierdoor geven webpagina’s steeds rijkere multimediale ervaringen. Door tekst te combineren met afbeeldingen, video, interactieve functies en scroll- en swipefuncties ontstaan prachtige bedrijfspresentaties. Traditionele media worden losgelaten om de kracht van het web beter te benutten. Sommige daarvan zijn behoorlijk tijdrovend (dus kostbaar!) en daarmee niet voor iedere organisatie weggelegd.
Heb jij een fantastische website gezien? Laat het mij dan weten!
Vond je deze blog interessant? Delen mag, graag zelfs.
Delen
© twistontwerp.nl
Met enige regelmaat schrijf ik blogs over onderwerpen in m'n vakgebied. Wil je op de hoogte blijven en goede tips ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Uiteraard ga ik met zorg om met je persoonlijke gegevens en worden deze niet gedeeld met derden. Uitschrijven kan altijd met de link onderaan elke nieuwsbrief.