038 421 03 09
Een bedrijfslogo is het meest visuele en herkenbare onderdeel van je huisstijl en komt terug op alle huisstijldragers. Van briefpapier tot website, van autobelettering tot advertentie, je logo is hèt centrale element dat toegevoegde waarde creëert en jouw producten en diensten onderscheidt van je concurrenten. Een goed logo is dus een voorwaarde voor succes en ik zou er nooit op besparen.
Er zijn vijf belangrijke ijkpunten om je logo te waarderen:
1. eenvoud
2. herkenbaar
3. tijdloos
4. veelzijdig
5. geschikt
Een effectief logo is (in willekeurige volgorde): eenvoudig, gedenkwaardig, tijdloos, veelzijdig en bruikbaar. Hieronder leg ik uit waar je op moet letten.
1. Eenvoud
“Het is de kunst van het weglaten”, zei mijn leraar handvaardigheid vaak. En wat had hij toch gelijk! Een goed logo weet de essentie te raken, laat al het overbodige weg en is krachtig in al zijn eenvoud. Vraag je dus af als je naar je eigen logo kijkt: is dit logo gedenkwaardig? Is het herkenbaar? Is het krachtig? Kan ik nog iets weglaten?
De swoosh van Nike heeft zelfs geen tekst meer nodig om herkend te worden.
2. Herkenbaar
Het begint ermee dat mensen weten dat je bedrijf bestaat. De eerste kennismaking is enorm belangrijk en vormt voor een deel de wijze waarop een prospect in het vervolg tegen jouw bedrijf aankijkt. Door te werken aan je eigen, unieke uitstraling differentieer je je van je concurrenten. Vraag je eens af als je naar je eigen logo kijkt: is dit logo onderscheidend? Is het memorabel? Onderscheid ik mij van mijn directe concurrenten?
Wie kent het niet? Het oude logo van McDonalds was rood met een gele M.
Het huidige logo van McDonalds heeft een groene kleur. De restaurants werden jaren lang bekritiseerd door milieu- en dierenactivisten. McDonald’s hoopt met de wijziging een milieuvriendelijker imago te krijgen.
3. Tijdloos
Trends gaan en trends komen. Als het gaat om een leuke jeans of nieuwe schoenen prima, maar als het gaat om je merkidentiteit is een lange levensduur juist belangrijk. Het opgebouwde corporate imago wil je niet kwijt door vaak te wisselen. Je logo dient qua design zeker 10 jaar mee te kunnen. Vraag je dus af als je naar je eigen logo kijkt: is mijn logo tijdloos? Qua kleurgebruik, vormentaal en lettertype?
Sinds 1886 nagenoeg onveranderd: het Coca Cola logo is het ultieme voorbeeld van een succesvol merk.
Terwijl Coca Cola besloot (bijna) niets veranderen, was Pepsi Cola naarstig op zoek naar meer marktaandeel. Het steeds veranderen van het logo heeft echter niet het gewenste resultaat opgeleverd.
4. Veelzijdig
Een logo wordt op alle huisstijldragers gebruikt. Je logo moet zowel klein (bijvoorbeeld op een pen) als groot (bijvoorbeeld als poster) kunnen worden gebruikt. Om deze reden moet het logo traploos schaalbaar zijn. Bij voorkeur wordt het logo daarom opgeslagen als een vectorbestand (eps) en niet als pixelbestand (jpg).
Logo’s worden vaak gebruikt in kleur maar soms ook in zwart-wit. Daarom is het van belang om deze variant vooraf te testen op bruikbaarheid. Sommige logo's zijn helemaal niet mooi in zwart-wit en dan moet er een speciale variant worden ontworpen.
Daarnaast is het van belang om te kijken naar toepassingen in zowel vierkante-, als horizontale- en verticale formaten.
Vraag je af als je naar je logo kijkt: is mijn logo nog steeds effectief als het wordt afgebeeld in één kleur? Op de grootte van een postzegel? Op een billboard? En is het ook diapositief goed leesbaar (lichte tekst op een donkere ondergrond of foto)?
Het logo van het Wereld Natuur Fonds. Herkenbaar, veelzijdig bruikbaar en passend bij de doelgroep.
5. Geschiktheid
Een belangrijk onderdeel is te beoordelen of een logo geschikt is voor het beoogde doel. Dit is een subjectieve beoordeling, maar als een logo niet geschikt is zijn de meeste mensen het daar wel over eens. Een groenteboer heeft een andere uitstraling nodig dan een advocatenkantoor.
Veel mensen denken dat het van belang is om te laten zien wat het bedrijf verkoopt of aanbiedt als dienst. Dit is echter een misverstand. Een autoverkoper hoeft geen auto te laten zien, een telefoonleverancier hoeft geen telefoon te laten zien. Een logo is puur voor identificatie. Neem de 50 topmerken van de wereld: 94% van de logo’s beschrijven niet wat het bedrijf doet. Een goed voorbeeld hiervan is het logo van Apple. Een appel heeft niets te maken met de producten die worden aangeboden. Maar het logo is zeer herkenbaar en onderscheidend ten opzichte van de concurrentie. Vraag je dus af als je naar je eigen logo kijkt: welke associaties zie ik in dit logo? Sluit de beleving aan bij mijn product of dienst?
Een logo voor een speelgoedwinkel vraagt om een andere benadering dan een logo voor een tandartspraktijk. Dit zie je o.a. terug in het kleurgebruik, de letterkeuze en de vormentaal.
Heb je twijfels over je logo dan is het raadzaam om een professional in te schakelen. Bespaar niet op de ontwikkeling van je logo, want een eerste indruk kun je maar één keer maken.
Twijfels? Vraag een Logo Quick Scan aan
Wil je beter zichtbaar zijn dan je concurrenten of heb je twijfels of je logo nog up-to-date is? Voor 150 euro ex btw maak ik een Logo Quick Scan van jouw huidige logo. Je ontvangt hiervoor een rapportage met daarin:
Wil je mij een onderzoek laten uitvoeren naar je identiteit of wil je nader kennismaken? Vul dan onderstaand formulier in. Ik neem zo snel mogelijk contact met je op.
Delen
© twistontwerp.nl
Met enige regelmaat schrijf ik blogs over onderwerpen in m'n vakgebied. Wil je op de hoogte blijven en goede tips ontvangen? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief. Uiteraard ga ik met zorg om met je persoonlijke gegevens en worden deze niet gedeeld met derden. Uitschrijven kan altijd met de link onderaan elke nieuwsbrief.